Polityczna poprawność ukrywa, że się różnimy

DCZ
opublikowano: 30-03-2007, 00:00

Rafał Szczepanik,

wiceprezes firmy Training Partners

Oczywiście, że kobiety i mężczyźni inaczej myślą i reagują na różne zdarzenia. Panie podejmują decyzje intuicyjnie, podczas gdy my musimy mieć twarde wskaźniki. Kilka lat temu prowadziłem firmę z dwojgiem wspólników: koleżanką i kolegą. Postanowiliśmy przekształcić ją ze spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Musieliśmy zdecydować, jaką przyjmiemy strategię, ile każdy z nas zainwestuje i tym samym, jaki będzie miał procent udziału. Ja i kolega bez problemu zrozumieliśmy, że czekają nas co najmniej dwa lata zaciskania pasa. Zdecydowaliśmy się na dywidendę od zysku, a nie na comiesięczne pensje. Koleżanka nie dość że podchodziła do sprawy bardzo emocjonalnie, to nie mogła się pogodzić z myślą, że nie będzie co miesiąc otrzymywała konkretnej kwoty. Brakowało jej poczucia bezpieczeństwa, co — jak mi się wydaje — jest dla kobiet bardzo istotne.

Dr Marek Skała,

właściciel firmy szkoleniowej Megalit

Nie tylko komunikujemy się, myślimy, ale też widzimy inaczej. Mężczyźni „skanują” świat, a kobiety widzą każdy szczegół. Może dlatego paniom zdarza się częściej przejechać skrzyżowanie, na którym miały skręcić, a nam kilka razy trzeba powtarzać, gdzie w domu leżą chusteczki do nosa. Kobiety w razie niepowodzeń szukają winy w sobie, a mężczyźni zachowują się, jakby się nic nie stało. Gdy kobiety mówią sobie w pracy na ty, a jedna z nich awansuje, dalej tak się do siebie zwracają. Mężczyźni przejdą na pan. Panie starają się pokazać w ten sposób, że nic się dla nich nie zmieniło, jeśli chodzi o relacje, bo bardzo im na nich zależy. Panowie lubią podkreślać wysokość stanowiska. Wiedza o różnicach w sposobie myślenia kobiet i mężczyzn uspokaja atmosferę w pracy.

Halina Frańczak,

dyrektor marketingu firmy Accenture

Kobiety są skuteczniejsze, gdy trzeba nawiązać i zbudować relacje. Kiedy jednak kontakt ma się wiązać z dopinaniem projektu i zaczyna się opierać na procedurach, to skuteczniejsi są mężczyźni. Panowie są z reguły mniej elastyczni i mniej skuteczni w budowaniu dobrej atmosfery. W biznesie jednak sposoby komunikowania upodabniają się. Widzę to zwłaszcza wśród kobiet, które, nie rezygnując ze swoich cech, przejmują wiele z męskiego sposobu myślenia. Bardzo dobrze współpracuje się z mężczyznami, których sposób komunikowania cechują elementy i męskie, i kobiece.

Efektywne szkolenie biznesowe z psychologicznych różnic zachowań kobiet i mężczyzn jest bardzo trudne do przeprowadzenia i uzasadnienia biznesowego. Jest też politycznie niepoprawne, bo wiele firm bardzo się stara walczyć z różnicami w traktowaniu pracowników ze względu na płeć. Skuteczne przy rozwijaniu postaw i umiejętności miękkich jest indywidualne podejście, na przykład coaching.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu