Polkomtel ocalił swoje 33,8 mln zł

opublikowano: 08-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Zamiast 50,6 mln zł kary od UOKiK, operator Plusa musi zapłacić „tylko” 16,8 mln zł za dodatkowe opłaty od klientów. Wyrok jest prawomocny.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak poszła Polkomtelowi w sądach walka o uniknięcie gigantycznej kary
  • jak ostatecznie sąd rozsądził spór operatora Plusa z UOKiK

Opłacało się Polkomtelowi iść do sądu i walczyć z decyzją prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który pod koniec 2019 r. nałożył na spółkę gigantyczną karę finansową. Początkowo operatorowi Plusa nie szło dobrze. W 2021 r. sąd pierwszej instancji oddalił odwołanie firmy i utrzymał w mocy decyzję prezesa UOKiK o łącznej karze 50,6 mln zł. Polkomtel nie złożył broni i zaskarżył wyrok do sądu apelacyjnego. Ten karę obniżył o 33,8 mln zł, a więc spółka musi wpłacić do budżetu państwa 16,8 mln zł.

Surowość na wyrost
Surowość na wyrost
Według sądu kierowany przez Tomasza Chróstnego UOKiK nie miał racji nakładając na Polkomtela aż 50,6 mln zł kary. Sąd obniżył ją o 67 proc.
Grzegorz Kawecki

Polkomtel nie chciał sprawy komentować. Czeka na pisemne uzasadnienie orzeczenia. Po zapoznaniu się z nim oceni szanse na kasację do Sądu Najwyższego. UOKiK także się nie wypowiedział.

W 2018 r. klienci Plusa skarżyli się do urzędu antymonopolowego na to, że operator pobiera od nich dodatkowe opłaty za słuchanie radia online oraz oglądanie filmów przez internet. Jak twierdzili, nie mieli świadomości, że mając wykupiony dostęp do internetu od Plusa muszą dodatkowo płacić za audio i wideo streaming. Klienci narzekali, że te dodatkowe opłaty nie były jasno wykazywane na fakturach.

Po przeprowadzeniu postępowania urząd doszedł do wniosku, że w latach 2013-17 Plus pobierał pieniądze za te usługi, mimo że klienci mieli już wykupione pakiety internetowe (Bezpieczny Internet, Nielimitowany Internet, Pakiet non stop). Stawka opłaty wynosiła 40 gr za minutę transmisji audio lub wideo. Klienci nie widzieli tych kosztów na fakturach, były one zamieszczone w rubryce „Połączenia i SMS-y wykonane w kraju”.

Prezes UOKiK nałożył kary za dwie praktyki: 33,8 mln zł za dodatkowe opłaty za wideo i audio streaming mimo posiadania przez klientów pakietów internetowych oraz 16,8 mł zł za „ukrywanie” na fakturach dodatkowych opłat poprzez wliczanie ich do innych kosztów, bez wyszczególniania ich jako odrębnej pozycji.

- W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat – mówił w 2019 r. Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

Plus nie zgadzał się z zarzutami i poszedł walczyć w sądzie. Jego argumenty trafiły na podatny grunt w sądzie apelacyjnym, który zmienił decyzję prezesa UOKiK w ten sposób, że uchylił pierwszy zarzut oraz nałożoną za niego karę wysokości 33,8 mln zł. Finał jest taki, że Polkomtel zapłaci 16,8 mln zł za niewyszczególnianie na fakturach dodatkowych opłat za video i audio streaming.

Spółka musi karę zapłacić mimo że teoretycznie ma możliwość walczyć dalej, w Sądzie Najwyższym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane