Polowanie na koreańskie inwestycje

opublikowano: 22-05-2019, 22:00

Największe marki, w tym LG, już w Polsce są, ale agencja inwestycji liczy na przyciągnięcie kolejnych.

Dziś w Seulu odbędzie się Polsko-Koreańskie Forum Biznesowe.

— Do udziału zgłosiło się ponad 100 koreańskich firm — mówi Jan Kamoji-Czapiński, dyrektor obszaru inwestycji w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która razem z FKI (federacją koreańskiego przemysłu), KOIMA (zrzeszeniem koreańskich importerów) i KOTRA (swoim koreańskim odpowiednikiem) współorganizuje forum.

E-auta górą

Przedstawiciele agencji pojechali do Seulu już w poniedziałek. Odbyli spotkania z firmami, z którymi już wcześniej rozpoczęły się rozmowy o inwestycjach w Polsce. PAIH obsługuje 11 projektów z Korei Południowej, głównie z segmentu elektromobilności. Niedawno inwestycje ogłosiły m.in. Foosung w Kędzierzynie-Koźlu czy KET w Zabrzu. Właśnie ze względu na zainteresowanie elektromobilność jest tematem głównym raportu, który PAIH przygotował dla koreańskich inwestorów. Raport identyfikuje najbardziej perspektywiczne sektory.

Obok elektromobilności są to także infrastruktura, nieruchomości komercyjne czy ICT. Polska jest 14. krajem na świecie pod względem napływu koreańskich inwestycji produkcyjnych, a w 2017 r. Korea była trzecim, po USA i Japonii, pod względem wartości nakładów zagranicznym inwestorem spoza UE (3,9 mld zł). Największe nakłady pochodzą od jednego koncernu: LG. W 2005 r. LG Philips LCD ogłosił budowę w Kobierzycach pod Wrocławiem fabryki paneli za 429 mln EUR (produkcja została przeniesiona do Mławy), a od 2016 r. w tym samym miejscu inwestuje w fabrykę baterii do samochodów elektrycznych LG Chem, który w 2016 r. zapowiedział 315 mln EUR inwestycji, a rok później 1053 mln EUR.

Finanse dojrzały

— W Korei staramy się być 3-4 razy w roku. Tym razem zachęcamy inwestorów do wykorzystania potencjału Polskiej Strefy Inwestycji, która pozwala wybrać lokalizację według życzenia, a nie ograniczenia się do terenów znajdujących się w zasobach strefy ekonomicznej. Impulsem do ściągania projektów badawczo-rozwojowych są fundusze unijne, ulga na B+R, innovation box i fundusz wspierający rozwój elektromobilności — mówi Marcin Dudarski, partner zarządzający JP Weber, firmy, która współtworzyła raport dla koreańskich inwestorów.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W Polsce działa ponad 260 firm z Korei.

— Z powodu intensyfikacji koreańskich inwestycji w Polsce od jakiegoś czasu pojawiają się przedstawiciele najbardziej konserwatywnej branży — finansowej. We Wrocławiu siedzibę ma Shinhan Bank, a w Katowicach Woori Bank. Firmom z tej branży chcemy pokazać możliwość uczestniczenia w projektach infrastrukturalnych we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju — mówi Marcin Dudarski.

Podczas forum odbędzie się prezentacja Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dziura rośnie

 Nad wejściem do Korei polskich eksporterów pracuje Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Seulu. Obsłużyło 60 zapytań i współpracowało przy zawarciu kontraktu na sprzedaż mleka w proszku dla jednej z firm. W zaawansowanej fazie jest eksportowy projekt firmy z sektora meblowego.

W 2018 r. eksport z Polski do Korei wzrósł o 13 proc., do 0,6 mld USD, a import o 30 proc., do 3,7 mld USD. Wyższy deficyt handlowy mamy tylko z Chinami i Rosją. W ciągu 15 lat polski eksport do Korei wzrósł o 750 proc. PAIH uważa, że najbardziej perspektywiczne dla polskiego biznesu są: ICT, szczególnie gry wideo, cyberbezpieczeństwo, bankowość mobilna, sztuczna inteligencja, rozwiązania w chmurze, inteligentna opieka zdrowotna oraz branże spożywcza (Korea importuje 70 proc. żywności) oraz farmaceutyczna i kosmetyczna (w pięć lat eksport kosmetyków z Polski wzrósł prawie 6-krotnie).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane