Największa transakcja ostatnich lat została sfinalizowana. Zygmunt Solorz-Żak, kontrolujący Cyfrowy Polsat (CP), wszedł wczoraj do Polkomtela, operatora sieci Plus, jako pełnoprawny właściciel.
— Priorytetem inwestycji w Polkomtel będzie wzmocnienie pozycji spółki jako narodowego czempiona w sektorze telefonii komórkowej i mobilnego internetu, również poprzez współpracę z Grupą Kapitałową Cyfrowy Polsat i Grupą Midas.
Dzięki temu największe korzyści uzyskają nasi klienci, którym zapewnimy dostęp do nowych usług opartych na najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych — mówi Zygmunt Solorz-Żak.
Nowe władze Polkomtela
Zygmunt Solorz-Żak będzie prezesem Polkomtela przez najbliższe trzy miesiące. Został oddelegowany do pełnienia tej funkcji przez nową radę nadzorczą, której jest członkiem. Tobiasz Solorz, syn miliardera, został nowym członkiem zarządu.
Zastąpił Wojciecha Dylewskiego, który nie jest już członkiem zarządu, ale pozostanie w spółce. Jarosław Bauc, dotychczasowy prezes, jest teraz członkiem zarządu. Krzysztof Kilian, Wojciech Pytel, Martin Moorhouse pozostali w zarządzie. Tak postanowiła nowa rada nadzorcza w skład które wchodzą: Heronim Ruta (przewodniczący), Józef Birka, Aleksander Myszka, Andrzej Pepis i Norbert Walkiewicz.
Polkomtel pomoże
Jednym z pierwszych efektów synergii Polkomtela i Cyfrowego Polsatu może być telewizja mobilna, rozwijana na bazie Info-TV-FM, której częstotliwości i infrastrukturę biznesmen kupił niespełna dwa tygodnie temu. Jej wprowadzeniu na rynek może pomóc mityczne EURO 2012, zwiększające zainteresowanie konsumentów telewizją w każdej formie.
— Nastawiamy się na użytkowników tabletów i smartfonów — mówi Zygmunt Solorz-Żak. Info-TV-FM wygrało dwa lata temu batalię z operatorami komórkowymi o częstotliwości, co było pyrrusowym zwycięstwem. Do uruchomienia telewizji mobilnej potrzebny jest operator, bo to on sprzedaje subsydiowane odbiorniki, niezależnieod tego, czy będą to smartfony czy tablety. Teraz Zygmunt Solorz-Żak takiego operatora ma.
—Uruchomienie telewizji mobilnej nie byłoby możliwe, gdybym nie był akcjonariuszem zarówno CP jak i Polkomtela — mówi biznesmen. Kluczowa dla powodzenia przedsięwzięcia będzie struktura oferty dla klientów i jej cena. Rynek obstawia, że telewizja mobilna będzie częścią większego pakietu dla klienta, quadruple-play (obok telewizji, internetu i telefonu w jednym). Rezerwacja Info-TV-FM umożliwia też oferowanie usług dodanych. Kluczowe jest pytanie o cenę — nakłady na mobilną telewizję zwracają się przy setkach tysięcy użytkowników, a ci nie chcą płacić za tego typu usługę.
— Najbardziej logiczne byłoby oferowanie usługi samodzielnie lub w pakiecie z innymi usługami. Cyfrowemu Polsatowi, jako spółce giełdowej, będzie zależało na szybkim zwrocie z tej inwestycji — mówi Zygmunt Solorz- -Żak.
— Dzięki tej spółce będziemy mogli rozszerzyć działalność o usługi na urządzenia mobilne, co wpisuje się zarówno w nasze plany biznesowe, jak i trendy rozwoju rynku oraz oczekiwania konsumentów. Mamy własny pomysł na wykorzystanie potencjału zakupionej spółki i poinformujemy o nim w odpowiednim czasie — mówi Olga Zomer, rzecznik CP.
Na świecie nie wyszło
Telewizja mobilna w standardzie DVB-H nie działa praktycznie nigdzie na świecie. Dlatego UKE zmienił rezerwację dla Info- -TV-FM, wykreślając z niej konieczność trzymania się tego standardu. Na rynku powszechnie uważa się, że Zygmunt Solorz-Żak uruchomi telewizję DVB-T, czyli taką samą, jaka wkrótce będzie obowiązywała wszystkich naziemnych nadawców (np. TVN czy TV Puls), którzy muszą przejść na nadawanie cyfrowe do połowy 2013 roku.
Jednym słowem — Polsat stosunkowo tanim kosztem (29 mln zł) kupił sobie jedną czwartą naziemnego rynku telewizyjnego. To o tyle ważne, że może zwiększyć zasięg, a co za tym idzie, wpływy reklamowe Telewizji Polsat, której dochody z reklamy rosną jako jedyne na rynku właśnie dlatego, że rozszerzyła ona mocno zasięg w ubiegłym roku.
Na razie urządzenia mobilne nie są monitorowane w wynikach oglądalności, ale to może się przecież zmienić. Co zwiększa prawdopodobieństwo, że Polsat wciąż będzie zyskiwał pozycję na rynku reklamy, dzięki zwiększeniu zasięgu. Choć są ograniczenia — warunki rezerwacji określają, że jeden nadawca może emitować tylko połowę kanałów w multipleksie.
Co na to konkurencja? — Cieszę się, że ktoś wziął częstotliwości, które leżały odłogiem, i będę kibicował, by Zygmuntowi Solorzowi-Żakowi się udało. Będziemy jedynym krajem na świecie, który odniósł sukces w tym zakresie — mówi Tomasz Berezowski, dyrektor departamentu technologii w TVN.