Czytasz dzięki

Polscy czempioni trzymają się mocno

MICHAŁ MASTALERZ, partner, członek zarządu PwC w Polsce
opublikowano: 07-09-2020, 22:00

Na pytanie o to, jaki jest obecny rok, można odpowiedzieć dwiema frazami: na pewno inny niż każdy poprzedni i taki, który przejdzie do historii.

Dlatego mierniki sukcesu firm z poprzednich lat w 2020 r. muszą wyglądać nieco inaczej. To samo dotyczy działalności eksportowej naszych przedsiębiorców. W ostatnich dekadach z dumą patrzyliśmy na spektakularne wzrosty w tym obszarze. W tym za sukces musimy uznać niewielki spadek w skali sprzedaży zagranicznej.

Ze wstępnych danych podanych w sierpniu przez GUS w pierwszym półroczu 2020 r. eksport towarów z Polski zmniejszył się, licząc rok do roku, o 7 proc., do 109,7 mld EUR. Prognoza Krajowej Izby Gospodarczej na cały rok 2020 mówi o 5 proc. spadku. Patrząc na to, co dzieje się w związku z pandemią od stycznia na globalnych rynkach, ten wskaźnik, choć ujemny, pokazuje siłę naszych rodzimych eksporterów. Największe zniżki były widoczne w kwietniu i maju (odpowiednio o 28,6 i 21,6 proc.), ale już w czerwcu nastąpiło odbicie (wzrost o 0,3 proc. w stosunku do roku ubiegłego). Jeśli dodamy do tego informację o wzroście polskiego eksportu w pierwszych sześciu miesiącach do USA (+2,3 proc.), kraju tak bardzo dotkniętego skutkami COVID-19, zachowanie optymizmu nie jest tylko myśleniem życzeniowym.

Dlatego teraz, jeszcze bardziej niż wcześniej, idea związana z promowaniem liderów zagranicznej ekspansji nabiera znaczenia. Tegoroczna edycja konkursu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” będzie wyjątkowa także z powodu nowych kategorii, w których postanowiliśmy nagrodzić naszych eksporterów. Są to: debiutant na rynkach zagranicznych, pionier inwestycji zagranicznych, promotor ekologii na rynkach zagranicznych, globtroter oraz lider cyfrowego eksportu. Ta ostatnia, szczególnie w tym roku, gdy bardzo wiele firm z powodu ograniczeń w tradycyjnej sprzedaży oraz zmian w łańcuchach dostaw, postanowiło przyspieszyć procesy transformacji cyfrowej i wzmocnić kanały digital, wydaje się szczególnie interesująca.

W zmiennej i wciąż niepewnej globalnej sytuacji gospodarczej na początku nowej dekady należy mieć nadzieję, że wpływ COVID-19 na wymianę handlową okaże się mniej dotkliwy i bardziej krótkotrwały, niż pokazywały to prognozy na początku pandemii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MICHAŁ MASTALERZ, partner, członek zarządu PwC w Polsce

Polecane