Polscy klienci nie lubią eksperymentować

Małgorzata Zgutka
27-09-2001, 00:00

Polscy klienci nie lubią eksperymentować

Większość polskich klientów nie uznaje obecnego okresu za najlepszy do dokonywania zakupów — wynika z badań instytutu Memrb. Dodatkowo niechętnie sięgają oni po nowości. Jednym z ważniejszych powodów wyboru produktu jest jego niska cena.

Wyniki badań Konsument 2001, przeprowadzonych przez Instytut badawczy Memrb, nie są optymistyczne. Polacy nie najlepiej prognozują swoją sytuację finansową. Mniej jest, w stosunku do roku 1999 i 2000, konsumentów, którzy uznają ją za całkowicie pewną. Takie przekonania nie wpływają pozytywnie na nastroje zakupowe. 38 proc. badanych uważa, że z zakupami należy poczekać. Wstrzymują się z nimi głównie osoby powyżej 50 roku życia. Chętniej robią je ludzie w wieku 20-29 lat.

Gdzie i co kupują

Polacy najczęściej robią zakupy w hipermarketach. Regularnie odwiedza je 66 proc. badanych. Drugim, często odwiedzanym przez klientów miejscem robienia zakupów, są sklepy spożywczo-przemysłowe w sąsiedztwie, tzw. osiedlowe. Spora część ankietowanych, bo aż 44 proc., kupuje w kioskach. Jeżeli chodzi o wielkość zakupów, to na pierwszym miejscu również znajdują się hipermarkety. 50 proc. respondentów robi w nich poważne sprawunki. 7 proc. ankietowanych deklaruje, że najwięcej kupuje na ulicznych bazarach i straganach.

— Polacy robią zakupy w podobnych miejscach, jak klienci na Zachodzie. Dominuje handel w supermarketach i hipermarketach — wyjaśnia Marek Klajda z Memrb.

Jego zdaniem, w Polsce nie rozwinęły się jeszcze wszystkie formy sprzedaży, np. zakupy w Internecie i sprzedaż wysyłkowa.

— U nas te formy funkcjonują jedynie w śladowych ilościach. Tymczasem dynamicznie rozwija się sprzedaż poprzez akwizytorów — mówi Marek Klajda.

Polski rynek różni się od zachodniego również pod względem asortymentu. U nas najczęściej kupowanymi produktami FMCG są pasty do zębów. Na drugim miejscu plasują się napoje bezalkoholowe. Tymczasem na świecie to właśnie one są kupowane najczęściej. W Polsce produktami, po które konsumenci sięgają w trzeciej kolejności, są proszki do prania i szampony. W czwartej kolejności kupowane są jogurty, a zaraz po nich mydła.

Znane marki

Polacy, zapytani o najbardziej znane im brandy, najczęściej wymieniali marki samochodów. Co prawda w badaniu tym na dwóch pierwszych miejscach uplasowała się Coca-Cola i Sony, ale już na trzeciej pozycji znalazł się Mercedes. Równie często, co tę markę samochodu, ankietowani wymieniali Panasonica i Philipsa. Szóste miejsce zajęło BMW. McDonald’s uplasował się dopiero na siódmym miejscu. Tymczasem na świecie zajmuje on już trzecią pozycję. W Polsce pierwszą dziesiątkę najbardziej znanych marek kończą Ford, Toyota i Honda.

Inaczej wygląda, zdaniem respondentów, kolejność najlepszych marek. Za takie ankietowani uznali Mercedesa i Sony. Na trzecim miejscu wymieniali BMW, a na czwartym uplasował się Philips. Zaraz za nim znalazł się Panasonic. Coca-Cola wymieniana była dopiero w szóstej kolejności. Za równie dobrą markę badani uznali Discovery Channel. Trzy ostatnie miejsca zajęły Nike, Ford i L’Oreal.

Badani wymienili również najbardziej innowacyjne marki. Za taką uznano Sony. Na drugim miejscu znalazł się Philips, a na trzecim BMW.

Badania pokazują, że Polacy mają swoje ulubione marki, niechętnie je zmieniają i eksperymentują z nowościami. 47 proc. badanych zadeklarowało, że są wierni produktom, których stale używają, zamiast próbować czegoś nowego. Dodatkowo 40 proc. klientów nie ufa reklamom promującym nowe marki.

Według badań, polski konsument ma jeszcze jedną charakterystyczną cechę. Jest wrażliwy na ceny, szuka tańszych produktów.

Małgorzata Zgutka

m.zgutka@pb.pl tel. (22) 611-62-17

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zgutka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polscy klienci nie lubią eksperymentować