Polscy konsumenci coraz bardziej cenią dobre trunki

Axel Thies
29-05-2000, 00:00

Axel Thies: Polscy konsumenci coraz bardziej cenią dobre trunki

SKUTECZNA STRATEGIA: Firmy należące do ponadnarodowej grupy zarządzane są przez lokalną kadrę menedżerską — wyjaśnia Axel Thies. fot. Grzegorz Kawecki

Polska branża spirytusowa jest jedną z najbardziej atrakcyjnych w Europie, także dla inwestorów zachodnich. Roczna produkcja, sięgająca 300 mln litrów, plasuje ją na drugim miejscu w Europie. Rynek alkoholowy w Polsce ma długie i bogate tradycje. Pomimo że niezmiennie dominuje na nim wódka, charakteryzuje się on dużą różnorodnością jej odmian.

WYROBY spirytusowe z Polski mają przed sobą wspaniałą przyszłość i pozostaną jednymi z najatrakcyjniejszych w Europie. Prawdopodobnie jednak nastąpi skurczenie krajowego rynku, tak jak ma to miejsce w krajach zachodnich. Spowodowane jest to rosnącą świadomością zdrowotną społeczeństwa, restrykcjami nakładanymi na spożywanie alkoholu (np. wobec kierowców) oraz rozwojem rynku alternatywnych napojów niskoprocentowych, szczególnie win. Obserwuje się także trendy, które mogą być świetnie wykorzystane do wzmocnienia pozycji alkoholi wyższej klasy — wzrost siły nabywczej łączy się dla wielu konsumentów z zasadą „pij mniej, ale lepiej”.

W POLSCE wódka nadal pozostanie najważniejszą kategorią sektora alkoholowego, ale nastąpi też rozwój innych rodzajów trunków. Będzie to nieuniknionym efektem inwestowania firm światowych w tym segmencie rynku oraz zmniejszania obciążeń celnych i podatkowych. W ten sposób przed eksperymentującym polskim konsumentem otwiera się cała gama zagranicznych produktów i marek znanych na świecie, których kupienie nie stanowi już większego problemu, także w sensie finansowym. Różnorakie alkohole niskoprocentowe są oczywiście bardziej atrakcyjne dla żeńskiej części społeczeństwa.

KONSUMENCI w Polsce coraz bardziej doceniają jakość alkoholu. Posiadanie szerokiego portfolio spirytualiów nie przesądza jednak o sukcesie. Kluczem do polskiego rynku jest znana i popularna marka wódki. Właśnie dlatego wielu zagranicznych inwestorów jest zainteresowanych udziałem w procesie prywatyzacji i ewentualnym kupnem któregoś z Polmosów.

DLA polskich przedsiębiorstw jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze partnera zagranicznego są jego plany inwestycyjne. Jeszcze stosunkowo mało rozpowszechniona jest filozofia zarządzania oparta na koncepcji „multi-domestic”. Zakłada ona, że firmy należące do ponadnarodowej grupy zarządzane są przez lokalną kadrę menedżerską i samodzielnie odpowiadają za swój rozwój. Bazując na miejscowych tradycjach, uwarunkowaniach, dostawcach, a szczególnie na znajomości gustów konsumentów — inwestor wzmacnia lokalne marki i tworzy tzw. lokalnych bohaterów. Wspiera także firmy, inwestując w nie swoją bogatą wiedzę, środki finansowe i know-how. W praktyce oznacza to m.in. treningi i rozwój zawodowy dla pracowników, tworzenie środowiska pracy godnego zaufania, kreatywnego i otwartego na sukcesy, a także zapewnienie załodze pakietu socjalnego.

ROZSĄDNA konsumpcja alkoholu ma pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, co zostało potwierdzone naukowo. Jednak mając świadomość niebezpieczeństw, jakie niesie ze sobą nadużywanie trunków, należy zachęcać do angażowania się w walkę z takim ich spożyciem, które zagraża wizerunkowi całego przemysłu alkoholowego. Wyznający taką filozofię i kompetentni inwestorzy zagraniczni mogą odegrać konstruktywną rolę na polskim rynku spirytusowym. Polmosy mogą dzięki nim stać się nie tylko firmami najlepszymi w kraju, ale i znaczącymi na rynku międzynarodowym.

Axel Thies jest dyrektorem sektora spirytusowego Eckes AG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Axel Thies

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polscy konsumenci coraz bardziej cenią dobre trunki