Polscy przedsiębiorcy przekonują się do CSR

DI
opublikowano: 12-04-2018, 22:00

Społeczna odpowiedzialność biznesu zatacza coraz szersze kręgi. Rodzime firmy pobiły rekord, jeśli chodzi o liczbę działań z tej dziedziny.

CSR (Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu) znajduje nad Wisłą coraz więcej zwolenników. Z roku na rok jest coraz więcej przedsiębiorców, którzy dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności programy przynoszące korzyści dla pracowników, środowiska i regionu.

W ubiegłym roku firmy zrealizowały w Polsce 1190 dobrychpraktyk z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju — wynika z najnowszej edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). To ponad 300 praktyk więcej niż w ubiegłorocznym raporcie. Jest to również kolejny rekord w 16-letniej historii publikacji.

Raport inspiracją

W najnowszym raporcie znalazło się 639 nowych dobrych praktyk i 551 długoletnich — to odpowiednio o 39 proc. i 32 proc. więcej niż w ubiegłorocznej edycji raportu. Ten zdecydowany wzrost liczby praktyk odzwierciedla rosnącą wśród polskich przedsiębiorców świadomość znaczenia rozwiązań CSR. Firmy coraz rzadziej utożsamiają je tylko z prostymi działaniami filantropijnymi, ale zaczynają podchodzić do nich kompleksowo, włączając rozwiązania społecznie odpowiedzialne w strategie biznesowe na różnych szczeblach organizacji.

— Tak duża liczba praktyk sprawia, że raport staje się z roku na rok cenniejszym źródłem inspiracji dla tych, którzy zaczynają swoją drogę do biznesu odpowiedzialnego społecznie, ale też dla organizacji poszukujących nowych partnerów do swoich pomysłów czy działań — podkreśla Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB).

Pomagają lokalnie

Nadesłane przez firmy dobre praktyki po weryfikacji przez ekspertów FOB zostały sklasyfikowane według 7 obszarów ISO 26000. Już od pierwszej edycji raportu najwięcej praktyk — zarówno nowych, jak i długoletnich — dotyczy zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnej. Druga pod tym względem jest dziedzina praktyk z zakresu pracy.

— Działania lokalne firm i te wspierające lokalne społeczności często są krytykowane jako najprostsze i najbardziej podstawowe, jednak tak wcale być nie musi. Mogą one dotyczyć wielu aspektów, wspierać rozwój kompetencji różnych grup — także zagrożonych wykluczeniem, budować partnerstwo i kapitał społeczny i odpowiadać na istotne wyzwania. W ten sposób firmy mogą oddać dług swojemu otoczeniu. Z roku na rok obserwujemy wzrost takich właśnie przemyślanych praktyk, związanych bezpośrednio z działalnością firm — dodaje Marzena Strzelczak.

Kolejna dziedzina, w której co roku jest dużo praktyk, to środowisko naturalne. Chociaż liczba nowych działań w tym obszarze jest mniejsza niż w ubiegłym, to wzrosła liczba praktyk długoletnich, a więc bardziej rozbudowanych niż jednorazowe akcje i mających znacznie szerszy zasięg. Coraz częściej pojawiają się też praktyki związane z gospodarką obiegu zamkniętego i tzw. zero waste (brak marnotrawstwa).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą w Polsce — już od ponad 17 lat — i największą organizacją pozarządową zajmującą się praktykami CSR. Pełną wersję raportu można znaleźć na stronie: www.odpowiedzialnybiznes.pl. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

CSR

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polscy przedsiębiorcy przekonują się do CSR