Polska rekordowa konstrukcja w ZEA

opublikowano: 18-03-2019, 22:00

ViaCon zbudował wiadukt, zarejestrowany w Księdze Rekordów Guinnessa. Planuje ekspansję za granicą i obawia się spadku popytu w Polsce.

Polska firma ViaCon zaprojektowała i zbudowała konstrukcję wiaduktu z blachy falistej. Powstał w pobliżu Ras Al Khaimah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), nad nowo budowaną obwodnicą autostradową. Konstrukcja została wykonana w zakładzie spółki w Rydzynie koło Leszna.

Rozpiętość konstrukcji wiaduktu z blachy falistej sięga 32,39 m, a
wysokość 9,56 m. To największy tego typu obiekt na świecie.
Zobacz więcej

PARAMETRY OBIEKTU:

Rozpiętość konstrukcji wiaduktu z blachy falistej sięga 32,39 m, a wysokość 9,56 m. To największy tego typu obiekt na świecie. Fot. ARC

Międzynarodowy rekord

Michał Mońka, prezes firmy ViaCon, zapewnia, że dubajski obiekt jest przystosowany do eksploatacji pod nim linii kolejowej, która dopiero będzie budowana.Będą nią przewożone towary z kopalni ze wschodniej Afryki do portów. 6 marca 2019 r. nowy obiekt został zarejestrowany w Księdze Rekordów Guinnessa jako największy na świecie.

— Stosowanie w budownictwie konstrukcji z blach falistych znacznie skraca czas realizacji i przynosi oszczędności, dlatego też w wielu krajach świata technologia ta dynamicznie się rozwija — przekonuje Michał Mońka.

Strategia spółki ViaCon przewiduje m.in. rozwój działalności na arabskich rynkach, ale tylko na tych, na których nie obowiązują sankcje. Obecnie 40 proc. jej produktów jest sprzedawanych za granicę.

Mosty z katalogu

Michał Mońka obawia się natomiast, że rozwój firmy na krajowym rynku zostanie wyhamowany. Taki efekt — jego zdaniem — może przynieść wdrożenie katalogu typowych obiektów mostowych, którego projekt niedawno przedstawił resort infrastruktury. Michał Mońka uważa, że na liście analizowanych w nim typowych technologiinie zamieszczono konstrukcji z blachy falistej. Wątpliwości dotyczące projektu katalogu zgłosili także m.in. Barbara Dzieciuchowicz prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, również krytykujący nieuwzględnienie konstrukcji z blach falistych na liście typowych obiektów mostowych. W efekcie ViaConowi coraz trudniej przebić się z ofertą w przetargach na budowę polskich dróg krajowych, bo wykonawcy nie mają pewności, czy mogą je stosować, czy nie. Tomasz Siwowski, prezes spółki Promost Consulting, która brała udział w opracowaniu projektu katalogu, zapewnia natomiast, że technologia budowy obiektów mostowychz blach falistych jest w nim uwzględniona.

— Katalog wskazuje wybrane typowe rozwiązania, lecz nie zabrania stosowania innych i niczego nikomu nie ogranicza. W inwestycjach GDDKiA konstrukcje gruntowo-powłokowe z blach falistych — bo tak jest nazywana ta technologia — są wśród opcji, które mogą wybierać wykonawcy w planowaniu i projektowaniu inwestycji. Została wpisana też do tzw. programów funkcjonalno-użytkowych oraz specyfikacji technicznych przygotowanych przez dyrekcję jako element dokumentacji przetargowej dla wykonawców. Praktycznie więc jedynie od wykonawcy zależy, czy ją wybierze do realizacji, czy nie — uważa Tomasz Siwowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu