Polska specjalność eksportowa

  • Marta Sieliwierstow
28-05-2013, 00:00

Stolarka: W 2012 r. wartość eksportu polskich okien i drzwi przekroczyła 1 mld EUR. To najlepszy wynik w historii

Według danych Ministerstwa Gospodarski w Polsce działa około 2,5 tys. producentów stolarki otworowej, którzy wytwarzają nawet 20 mln okien i drzwi rocznie. Z tego aż 60 proc. przeznaczone jest na eksport.

— Rozdrobnienie w branży jest wynikiem sytuacji gospodarczej w Polsce sprzed kilku lat. Duża liczba firm miała wówczas rację bytu, ponieważ marże ze sprzedaży okien były stosunkowo wysokie i pozwalały zarabiać. Rozwój rynku, rosnące oczekiwania klientów, standardy europejskie związane m.in. z certyfikacją produktów, jak również konkurencja cenowa doprowadziły do sytuacji, w której wiele firm stało się nierentownych, a właściciele coraz częściej są skłonni je sprzedać lub zamienić produkcję na dystrybucję — mówi Leszek Gierszewski, prezes Druteksu.

Wyprodukowano w Polsce

Nie bez powodu Ministerstwo Gospodarki uznało stolarkę otworową za polską specjalność eksportową i stworzyło branżowy program promocji stolarki okiennej i drzwiowej na rynkach międzynarodowych. Głównymi odbiorcami polskich wyrobów są kraje Unii Europejskiej, choć w ostatnich latach zwiększył się również eksport do krajów spoza wspólnoty.

Najwięcej okien i drzwi trafia do klientów z Niemiec. Największą popularnością na zagranicznych rynkach cieszą się okna i drzwi z PVC. Ich udział w eksporcie wynosił 47,1 proc. Na drugim miejscu są wyroby z drewna (40,4 proc.). Znacznie mniejszy udział mają produkty z żeliwa lub stali (6,5 proc.) oraz z aluminium (6 proc.).

Polskie okna i drzwi stanowią prawie 30 proc. obrotu stolarką wśród krajów UE. — O tak dużej popularności polskich produktów w 95 proc. decyduje niska cena ich wyrobów. Wyjątek stanowi kilka rodzimych firm. Niektórzy wytwórcy chcą konkurować właśnie niską ceną, ale jednocześnie oferują wątpliwą jakość, a nie tędy droga. Wzrost świadomości europejskich konsumentów powoduje, że przy wyborze stolarki coraz częściej kierują się oni parametrami technicznymi, funkcjonalnością i estetyką. Ważniejsza niż sam koszt, jest dla nich relacja jakości do ceny — mówi Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.

Zdaniem Leszka Gierszewskiego, jest wiele czynników decydujących o konkurencyjności polskich okien za granicą. Z pewnością w podczas spowolnienia gospodarczego na rynkach zagranicznych, cena w istotny sposób wpływa na decyzje o zakupach.

Niemniej jednak należy podkreślić, że atuty polskich producentów to nie tylko atrakcyjność cenowa. To przede wszystkim nasza mobilność i wysokiej jakości produkty, które często wyprzedzają europejskie standardy. Dziś Polacy wyznaczają standardy, tworzą normy, opracowują opatentowane rozwiązania, są elastyczni, szybko odpowiadają na oczekiwania rynku.

Sposób na kryzys

Dzięki tak dużemu udziałowi eksportu w przychodach producentów stolarki otworowej wielu firmom łatwiej przetrwać problemy rodzimej branży budowlanej i spowolnienie na rynku nieruchomości, które powodują spadek popytu.

— Stagnacja, którą obserwujemy od kilku lat na rynku nieruchomości wpłynęła również na branżę stolarki PVC. W 2012 r. wyprodukowano w Polsce około 9,25 mln okien PVC, co stanowi prawie 2-procentowy spadek w stosunku do 2011 r. Podobna sytuacja jest w całej Europie. Według lokalnych urzędów statystycznych prawie wszystkie rynki unijne odnotowały, po pierwszych czterech miesiącach 2013 r. spadek popytu, a tym samym produkcji w stosunku rok do roku. Jest to oczywiściespowodowane spowolnieniem gospodarczym i gorszymi nastrojami konsumentów. Wielu z nich odłożyło plany budowlane i remontowe — potwierdza Mikołaj Placek.

— Sytuacja na rynku związana ze spowolnieniem gospodarczym z pewnością będzie potęgować procesy konsolidacyjne w branży, zaś nierentowne firmy na pewno będą przestawiały się z produkcji na współpracę z większymi przedsiębiorstwami, bo takie działania w ich przypadku często okazują się bardziej opłacalne — podkreśla Leszek Gierszewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Polska specjalność eksportowa