Polska w grze o inwestycję VW

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2022-10-19 20:00

Za kilka tygodni Volkswagen zdecyduje, gdzie postawi kolejną gigafabrykę baterii do aut elektrycznych. Na krótkiej liście jest nasz kraj.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie kraje oprócz Polski ubiegają się o wielką inwestycję VW
  • gdzie staną inne fabryki baterii do elektryków z grupy VW
  • jaką kwotę niemiecki koncern chce przeznaczyć ina inwestycje w elektromobilność
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Grupa Volkswagen chce jedną z gigafabryk baterii do samochodów elektrycznych zbudować w naszej części Europy. Początkowo decyzji o konkretnej lokalizacji oczekiwano w pierwszej połowie tego roku, ale wybór się przeciągnął. Według wcześniejszych deklaracji pod uwagę były brane wszystkie kraje Grupy Wyszehradzkiej.

Ochłodzenie w Škodzie
Ochłodzenie w Škodzie
W związku z galopującymi cenami energii szefostwo firmy Škoda Auto zdecydowało o obniżeniu temperatury w halach produkcyjnych do 18 st. C, a w biurach do 20 st. C.
ŠKODA AUTO

– Rozstrzygnięcie ma zapaść za kilka tygodni, jeszcze przed końcem roku – zapowiedział cytowany przez agencję prasową ČTK Klaus Zellmer, który w lipcu tego roku stanął na czele firmy Mladá Boleslav Škoda Auto.

VW planuje do końca tej dekady zbudować aż sześć gigafabryk, które mogłyby wytwarzać baterie o łącznej pojemności 240 GWh rocznie. Lokalizacje niektórych są już znane – zakłady powstaną m.in. w Skelleftea w Szwecji oraz Salzgitter w Niemczech, a także w bliżej nieokreślonym miejscu na południu kontynentu i w Europie Środkowej. Klaus Zellmer wymienił w tym kontekście Czechy (o inwestycję ubiega się kraj pilzneński) oraz Polskę i Węgry. Według niego trwają rozmowy z czeską administracją na temat spełnienia warunków, których jednak nie wymienił.

– Wierzę, że czeski rząd poprze ten ważny projekt – stwierdził Klaus Zellmer.

Ewentualna lokalizacja u naszych południowych sąsiadów to należące do wojska lotnisko rezerwowe Plzeň-Líně. Problem w tym, że w obecnej sytuacji geopolitycznej armia nie chce się pozbywać tego terenu. To może zwiększyć szanse innych miejsc.

Produkowane w tym zakładzie baterie miałyby trafiać przede wszystkim do fabryk Škoda Auto. Od 2030 r. elektryczne samochody mają odpowiadać za 70 proc. sprzedaży całego koncernu i mają być głównym motorem zwiększenia przychodów VW. W ciągu pięciu lat koncern ma zainwestować w elektromobilność około 5,5 mld EUR. Škoda Auto produkuje teraz jeden elektryczny model - Enyaq. Do 2026 r. chce mieć w ofercie jeszcze trzy kolejne, w tym siedmioosobowe auto, które „ma zmienić image marki". Firma pracuje też nad „elektryfikacją” modelu Fabia, który będzie najtańszym elektrykiem w ofercie.

Klaus Zellmer zapowiada, że równolegle będzie też rozwijana produkcja aut z wysokowydajnymi silnikami spalinowymi. Najdłużej produkowanym modelem tego typu również ma być Fabia.