Polska windykuje

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2013-07-04 00:00

W naszym regionie najczęściej z usług windykatorów korzystają polskie przedsiębiorstwa.

Z usług firm windykacyjnych najczęściej korzystają przedsiębiorstwa z Polski — wynika z Global Collections Review, badania przeprowadzonego na zlecenie Atradius Collections wśród 800 respondentów z krajów Europy Wschodniej.

Tak deklaruje 39 proc. polskich firm, podczas gdy w Czechach jest ich 32 proc. Najrzadziej z windykacji korzystają firmy węgierskie i słowackie (ok. 12 proc.).

— W stosunku do zeszłego roku wzrosło zainteresowanie polskich przedsiębiorców usługami firm windykacyjnych, a spadło wykorzystanie wewnętrznych działów zajmujących się odzyskiwaniem należności. Trend ten może się nadal utrzymywać, ponieważ 29 proc. respondentów zakłada zainteresowanie dalszym outsourcingiem usług windykacyjnych. Wynik ten jest wyższy niż średnia dla krajów Europy Wschodniej — komentuje Włodzimierz Szymczak, dyrektor zarządzający Atradius Collections w Polsce.

Badane kraje w większości (66 proc.) współpracują z firmą windykującą w celu odzyskania krajowych należności. W mniejszym stopniu współpraca dotyczy ściągnięcia należności zarówno międzynarodowych, jak i krajowych. Najczęściej z tego zakresu usług korzystają przedsiębiorcy słowaccy — 32 proc. windykacji międzynarodowych i krajowych. W Polsce natomiast wskaźnik ten wyniósł 23 proc. Najrzadziej przedsiębiorstwa korzystają z usług firm windykacyjnych przy odzyskiwaniu jedynie zagranicznych należności — 24 proc. wszystkich zleceń.

Najwyższy udział windykacji zagranicznych w grupie zleceń odzyskiwania należności był w Polsce — 15 proc., natomiast najniższy na Słowacji, gdzie przedsiębiorcy nie zadeklarowali korzystania z outsourcingu w przypadku usług windykacji należności międzynarodowych. Najważniejszym kryterium przy wyborze firmy windykacyjnej jest skuteczność w odzyskiwaniu należności oraz jego koszt. Wskaźnik sukcesu odgrywa kluczową rolę w przypadku Polski i Słowacji. Cena usługi natomiast jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję czeskich przedsiębiorców. Co ciekawe, w Słowacji reputacja firmy ma większe znaczenie niż cena usługi.