Polska Wódka wypromuje nie tylko procenty

MB
opublikowano: 11-07-2007, 00:00

Czy nasz wyskokowy trunek może być promotorem Polski i jej produktów? Stowarzyszenie Polska Wódka za to ręczy.

Czy nasz wyskokowy trunek może być promotorem Polski i jej produktów? Stowarzyszenie Polska Wódka za to ręczy.

Zdaniem niektórych — Lech Wałęsa i Solidarność, innych — Jan Paweł II, jeszcze innych — to wódka jest znakiem rozpoznawczym Polski na świecie. O to, by szlachetny trunek wiódł prym na tej liście skojarzeń, batalię rozpoczyna Stowarzyszenie Polska Wódka (PVA). Zadanie nie będzie trudne. Mówią o tym dane PVA. Polska jest czwartym co do wielkości producentem wódki na świecie, po Rosji, USA i Ukrainie. Produkuje jej około 260 mln litrów rocznie. Wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego w 2006 r. sięgnęły 4,7 mld zł, stanowiąc 2,5 proc. jego dochodów. Przychód z eksportu wódki natomiast wyniósł 265 mln zł, wzrastając od 2005 r. o 21 mln zł. Polska wódka jest doskonale rozpoznawana na ponad stu rynkach świata, m.in. we Francji, Włoszech i USA.

Stowarzyszenie, którego członkami są m.in. CEDC i Wyborowa, działalność promocyjną zaczęło na krótko przed głosowaniem nad tzw. rozszerzoną definicją wódki w UE. Dzień Polskiej Wódki w Parlamencie Europejskim, co prawda, nie pomógł w osiągnięciu pomyślnego rozwiązania, jednak zdaniem PVA, umocnił świadomość wysokiej jakości naszych wyrobów spirytusowych.

— Przegrana bitwa o definicję wódki nie oznacza przegranej wojny. Polski trunek jest marką o ugruntowanej pozycji na rynkach międzynarodowych. Trzeba jednak edukować konsumentów, czym jest prawdziwa wódka, a czym tzw. vodka. Żołądkowa czy Żubrówka mogą torować drogę dla innych polskich produktów, np. mebli, butów, szkła, a także ekologicznej żywności — mówi Andrzej Szumowski, prezes PVA i wiceprezes Wyborowej.

By tak się stało, trzeba przełamać stereotypy funkcjonujące wśród naszych zachodnich sąsiadów. Najpierw jednak zmienić kulturę spożywania wódki w kraju. W tym celu PVA będzie organizować kampanie, ostrzegające przed jej nadużywaniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu