Fundusze UE Prowadzisz firmę w jednym ze wschodnich województw i masz w planach rozszerzenie biznesu poza Polskę? Teraz możesz zdobyć na to unijne dofinansowanie
Nowa perspektywa UE w znacznie większym stopniu niż poprzednia pomaga przedsiębiorcom, którym marzy się wyjście na zagraniczne rynki. Instrumenty z funduszami wspierającymi eksport można znaleźć w różnych programach operacyjnych. Na szczególną uwagę zasługują jednak działania dotyczące makroregionu Polska Wschodnia, który obejmuje pięć województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie.
Ze Wschodu na eksport
Badania dotyczące zagranicznej ekspansji dowodzą, że Polska Wschodnia ma tylko 9-procentowy udział w krajowym eksporcie. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Duże znaczenie ma fakt, że wiele firm jest nieświadomych korzyści związanych z umiędzynarodowieniem działalności. Przedsiębiorcy nie znają też uwarunkowań zagranicznych rynków ani potrzeb tamtejszych klientów. Programy wspierające biznes w makroregionie mogą pomóc to zmienić. Wiele korzyści przyniósł eksporterom z tej części kraju Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. W perspektywie finansowej 2007-13 skorzystało z niego ponad 2 tys. przedsiębiorców i ponad 400 przedstawicieli samorządów. Łącznie odbyło się 185 międzynarodowych wydarzeń promocyjnych, które zaowocowały zawarciem blisko tysiąca kontraktów. Kolejny wymierny rezultat — firmy uczestniczące w programie zanotowały wzrost eksportu średnio o 41 proc. i sprzedaży — o 20 proc. W związku z tym zwiększyły zatrudnienie — pracę znalazło dodatkowo 470 osób, z czego większość to mieszkańcy Polski Wschodniej.
Dotacyjna zachęta
To dowodzi, że przedsiębiorcy z tego makroregionu mają ogromny potencjał do internacjonalizacji. W tej unijnej perspektywie wejście na obce rynki ułatwi im dofinansowanie z działania 1.2 „Internacjonalizacja MSP” programu Polska Wschodnia. — Wsparcie z programu ma pomóc przedsiębiorcom zdiagnozować własny potencjał dotyczący internacjonalizacji, przygotować firmę i jej ofertę pod kątem eksportu oraz aktywnie poszukiwać partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na zagraniczne rynki — podkreśla Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
O pieniądze mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy, ale nie wszystkie mają szansę na dofinansowanie. W szranki mogą stanąć przedsiębiorcy, którzy prowadzą biznes co najmniej od 12 miesięcy i w skali roku osiągnęli przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 200 tys. zł. Kolejny warunek — firma musi mieć co najmniej jeden własny wyrób lub usługę mogącą być przedmiotem sprzedaży poza granicami Polski. — Ofertę kierujemy do firm, które są zainteresowane prowadzeniem działalności eksportowej, ale potrzebują merytorycznej i finansowej pomocy. Dotyczy ona przede wszystkim przedsiębiorstw, które nie wychodziły jeszcze na zagraniczne rynki — dodaje Adam Hamryszczak.
Na początek strategia
Finansowa pomoc będzie udzielana w dwóch fazach — w każdej przeprowadzony zostanie oddzielny nabór. Najpierw firmy mogą starać się o dotację na określenie potencjału eksportowego i opracowanie modelu biznesowego. Przedsiębiorca będzie musiał wybrać wykonawcę usług jeszcze przed złożeniem wniosku i podpisać z nim warunkową umowę. Będzie ona realizowana, jeśli projekt zakwalifikuje się do wsparcia. W pierwszej fazie zostanie opracowana m.in. diagnoza potencjału eksportowego produktu. Doradcy pomogą wskazać przedsiębiorcom najbardziej perspektywiczne rynki docelowe i stworzyć strategię wejścia na jeden z nich. Taki plan będzie zawierał m.in. projekcję możliwości sprzedaży oraz wybór najefektywniejszych narzędzi marketingowych i promocyjnych. Ekspert pomoże też wybrać korzystne źródła zewnętrznego finansowania i instrumenty finansowe obniżające ryzyko eksportowe. Przy okazji powstanie zestawienie kluczowych wydarzeń targowych, wystaw i misji handlowych. Na ten etap przedsiębiorca może dostać do 50 tys. zł dotacji. Pierwszy tegoroczny nabór z funduszami na to stadium jeszcze trwa, wnioski można składać do 20 maja. Druga edycja konkursu jest przewidziana na październik i listopad. W każdej z nich między przedsiębiorców, którzy stworzą najlepsze projekty, ma zostać rozdzielonych po ok. 10 mln zł. Listę osób, które otrzymają dotacje, powinniśmy poznać w sierpniu lub wrześniu.
Czas na wdrożenie
— Gdy przedsiębiorstwa zrealizują pierwszy etap projektu, będą miały szansę zdobyć kolejne dofinansowanie — tym razem na przygotowanie do wdrożenia przyjętego modelu — wyjaśnia wiceminister rozwoju. Do zdobycia będą znacznie większe kwoty niż w pierwszej fazie. Jedna firma może otrzymać nawet 500 tys. zł. Planowany łączny budżet wynosi 200 mln zł. Szczegóły naboru zostaną ogłoszone w grudniu.
WAŻNA DATA
20.05
Do tego dnia do godz. 16 przedsiębiorcy mogą składać wnioski w pierwszym naborze o dotacje z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Najważniejsze zasady konkursu „Internacjonalizacja MSP” — działania 1.2 Programu Operacyjnego Polska Wschodnia
Kto może składać wnioski Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z Polski Wschodniej (woj. lubelskie, o dotacje podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie): — prowadzący działalność gospodarczą od co najmniej 12 miesięcy — osiągający w skali roku przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 200 tys. zł — posiadający w swojej ofercie co najmniej jednej produkt (wyrób lub usługę) do sprzedaży za granicą
Na co można otrzymać wsparcie
W tym etapie na przedsiębiorców czekają kolejne specjalistyczne usługi doradcze. Ich wachlarz jest bardzo szeroki — mogą dotyczyć m.in. badań marketingowych na danym rynku, doboru właściwych kanałów dystrybucji, przygotowania produktu do potrzeb i preferencji klientów z tego rynku czy wzornictwa opakowań. Można też zdobyć fundusze na udział w międzynarodowych targach gospodarczych i branżowych, które wpisują się w opracowaną wcześniej strategię (maksymalnie do 20 proc. wydatków kwalifikowanych w ramach II etapu).
Etap I
Usługi doradcze dotyczące opracowania nowego modelu biznesowego w MSP związanego z internacjonalizacją, m.in.: — analizę potencjału w zakresie eksportu — oszacowanie możliwości sprzedaży — dobór najefektywniejszych narzędzi marketingowych i źródeł zewnętrznego finansowania obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, transakcje terminowe).
Kto organizuje nabory
— Wpisujące się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji wspólnych dla dwóch województw z Polski Wschodniej — Projekty, których realizacja przyczyni się do wzrostu zatrudnienia we wspartych MSP — Projekty przedsiębiorców, których przychody z eksportu w ostatnim roku obrotowym są mniejsze od 30 proc. sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług — Przyczyniające się do wzrostu zatrudnienia oraz promocji zielonej i zrównoważonej gospodarki
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
WIĘCEJ INFORMACJI:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości [email protected] Telefoniczne dyżury eksperta dotyczące działania 1.2 „Internacjonalizacja MSP”: wtorki w godz.: 12-14, czwartki w godz.: 14-16, nr tel.: +22 432-89-37
http://popw.parp.gov.pl/dzialanie-1-2-internacjonalizacja-msp/dzialanie-1-2-internacjonalizacja-msp
