Polski grafen pojedzie w świat

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-04-25 20:00

Kurs giełdowego Advanced Graphene Products wystrzelił po umowie z NanoSphere. Razem dostarczą motoryzacyjnemu klientowi produkt, którego szukał od Meksyku po Chiny.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak duży wkład w branżę motoryzacyjną wnoszą dwie polskie spółki
  • jak oceniają perspektywy współpracy
  • jak rynek zareagował na kontrakt giełdowej spółki
  • gdzie jeszcze, zdaniem Advanced Graphene Products, grafen może znaleźć przemysłowe zastosowanie

Notowania obecnego od listopada na NewConnect producenta grafenu, Advanced Graphene Products (AGP), wystrzeliły po długoterminowej (do końca 2028 r.) umowie z firmą NanoSphere. Kurs wzrósł o ok. 30 proc. do ponad 10 zł, dzięki czemu kapitalizacja przekroczyła 50 mln zł.

Pierwsza ze spółek dostarczy grafen płatkowy, który druga wykorzysta do produkcji antykorozyjnej farby proszkowej dla branży automotive. Zapotrzebowanie zgłosił producent półosi Neapco Europe, który ma zastosować farbę w elementach układu przeniesienia napędu dla takich producentów samochodów jak BMW, Mercedes-Benz Group, Volkswagen oraz Ford.

– Pierwszy klient na nanofarbę szukał rozwiązania, które poprawi właściwości antykorozyjne jego produktów, we wszystkich oddziałach – od Meksyku przez Europę (Polska, Niemcy) po Chiny. Szereg prób, testów i badań zaowocował tym, że to farba proszkowa z dodatkiem grafenu z AGP spełniła wyśrubowane normy stawiane przez producentów samochodów, głownie BMW. Wkład obu polskich firm w branżę automotive jest więc duży – komentuje Piotr Kiljańczyk, prezes NanoSphere.

Początek komercjalizacji

Piotr Kiljańczyk podkreśla, że umowa z Neapco to wynik przestawiania się branży na produkcję samochodów nowej generacji – hybrydowych i elektrycznych. W tym celu trzeba sprostać coraz wyższym wymaganiom w zakresie jakości i trwałości przy zmniejszeniu wagi komponentów, co zwiększa zasięg pojazdów.

NanoSphere ocenia potencjał współpracy na 60 ton farby rocznie, ale już rozmawia o jej rozszerzeniu. Myśli też o kolejnych klientach i produktach.

– Rozpoczęcie komercjalizacji z tak dużym partnerem jest dla nas, jako start-upu, ukoronowaniem ostatnich lat prac badawczo-rozwojowych. Nasza farba doskonale odnajduje się wszędzie tam, gdzie istotne jest zabezpieczenie antykorozyjne – budownictwo i AGD to jedne z wielu przykładów. Ogromny potencjał dostrzegamy w grafenie od AGP, dlatego pracujemy nad kolejnymi produktami, w tym betonem z dodatkiem grafenu – mówi Piotr Kiljańczyk.

Pewni swego:
Pewni swego:
Zdaniem Piotra Kiljańczyka, prezesa NanoSphere, korozja to jeden z poważniejszych problemów, z jakimi mierzy się motoryzacja, a spółka opracowała formułę, dzięki której można go w istotny sposób wyeliminować.
materiały prasowe

Wiele możliwości grafenu

AGP to producent grafenu płatkowego i powierzchniowego, bazujący na własnej, opatentowanej technologii produkcji na ciekłym metalu HSMG. Powyższa umowa jest dla niego drugim – po filamencie (materiał do wydruku) do drukarek 3D – wdrożeniem grafenu w skali przemysłowej. Wiąże ogromne nadzieje z kontraktem z NanoSphere.

– Realizujemy kilka projektów, a największy potencjał widzimy w produkcji filamentu z grafenem do druku 3D – przygotowujemy się do sprzedaży w kanałach B2B i B2C. Kontrakt z NanoSphere to pierwsza z umów, którą planujemy w ramach obsługi branży motoryzacyjnej. Pierwszych przychodów spodziewamy się w ciągu kilku miesięcy – mówi Maciej Gałązka, prezes AGP.

Menedżer jest przekonany, że wdrożeń z zastosowaniem grafenu będzie w sektorze automotive i innych znacznie więcej.

– Z antykorozyjnej ochrony szeroko korzysta również branża stoczniowa, budowlana, czy energetyczna. Ponadto grafen może być wykorzystywany do poprawy różnych właściwości: zmniejszenia kosztów produkcji i wagi produkowanych elementów, skrócenia procesu produkcji, czy poprawy sprężystości – wylicza Maciej Gałązka.

Spółka pozyskała rok temu 7,4 mln zł z emisji akcji poprzedzającej giełdowy debiut. W 2021 r. zwiększyła przychody pięciokrotnie do 1,5 mln zł. Strata operacyjna i netto wzrosły z 0,8 do 2 mln zł. W I kw. 2022 r. firma zamierzała kontynuować sprzedaż pilotażową trzech produktów, których potencjał ocenił na 11-14 mln zł w skali roku.

Wyjście z laboratorium:
Wyjście z laboratorium:
Maciej Gałązka, prezes Advanced Graphene Products, podkreśla, że grafen był dotychczas traktowany jako materiał wykorzystywany głównie w działach R&D, a teraz przyszła pora na zastosowanie w skali masowej.
materiały prasowe