Polski menedżer w oczach ekspata

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 08-05-2015, 00:00

Zarządzanie: Pracujący w Polsce zagraniczni menedżerowie ocenili polskich kolegów. Wniosek? Nie brakuje im kwalifikacji i kreatywności, ale słabo identyfikują się z firmą

Ponad tysiąc zachodnich menedżerów wyższego szczebla, którzy pracują w Polsce, w Bułgarii, w Czechach, w Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech odpowiedziało na pytania dotyczące warunków prowadzenia biznesu, transparentności, kwestii kulturowych i stylów zarządzania w krajach, w których się znaleźli. Badanie na zlecenie firmy Target Executive Search przygotował Instytut GfK i Central European University Business School.

TU I TERAZ:
TU I TERAZ:
W Polsce na tle regionu CEE mamy bez wątpienia największą konkurencyjność, i to w każdej niemal branży. Ta dynamika i niepewność jutra w dobie ostatnich kryzysów może powodować u menedżerów brak dłuższej perspektywy myślenia — mówi Adam Zygmunt, szef polskiego oddziału Target Executive Search.
ARC

— Pomimo postępu w wielu kwestiach wiele do poprawy zostało w dziedzinie zmniejszenia biurokracji, wyeliminowania korupcji, skoncentrowania się na jakości obsługi klientów oraz zwiększenia stopnia osobistej odpowiedzialności wśród osób zarządzających — mówi prof. Zoltán Buzády z CEU Business School w Budapeszcie.

Dla zagranicznych menedżerów pracujących w naszym regionie Polska pomimo biurokracji jest najlepszym krajem w regionie do prowadzenia biznesu. Za Polską przemawia wzrost ekonomiczny, aktywne środowisko biznesowe i koncentracja na klientach. A jak oceniają swoich polskich kolegów?

Słaba identyfikacja z firmą

Polscy menedżerowie zostali docenieni przez ekspatów za zaangażowanie w pracę, wysokie kwalifikacje i kreatywność. Porównując wyniki z podobnym badaniem przeprowadzonym w 2009 r., w Polsce coraz łatwiej można znaleźć dobrze wyszkolonych menedżerów.

Jednak są oni mniej niż wcześniej skłonni do współpracy i bardziej indywidualistyczni w swoim podejściu do zarządzania. Ekspaci zaobserwowali m.in., że działania polskich menedżerów często opierają się na nieoficjalnych porozumieniach, charakteryzują się brakiem przewidywania, planowania i długotrwałego spojrzenia na firmę — dokąd zmierza firma i rynek.

— W Polsce na tle regionu CEE mamy bez wątpienia największą konkurencyjność, i to w każdej niemal branży. Firmy codziennie muszą walczyć o klienta, miejsce na rynku i swój kawałek pozornie dużego tortu. Ta dynamika i niepewność jutra w dobie ostatnich kryzysów może powodować brak dłuższej perspektywy myślenia — mówi Adam Zygmunt, szef polskiego oddziału Target Executive Search. Ale przyczyną może być też panująca w firmach w Polsce silna hierarchizacja, która powoduje, że osoby niezajmujące najwyższych stanowisk nie postrzegają siebie jako osoby odpowiedzialne za planowanie strategiczne.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Widzą siebie tylko jako pracowników „operacyjnych” i na tej roli oraz bieżących sprawach się skupiają. A myślenie strategiczne jest ściśle powiązane z poziomem identyfikacji z firmą, który, jak pokazują od lat badania Instytutu Gallupa, jest u nas na relatywnie niskim poziomie — dodaje Adam Zygmunt. Niepokoi również tendencja do pomniejszania znaczenia zdolności interpersonalnych oraz praca przez długie godziny „na pokaz”.

— Warto się zastanowić, czy nie jest to efekt doświadczeń z ostatnich lat kryzysu, które skłoniły polskich menedżerów do większej troski o własną pozycję w firmie i biznesie, co przejawia się również wspomnianym zaangażowaniem w pracę, ale też — co obserwuję w codziennej pracy jako rekruter — wciąż niewielkim poziomem identyfikacji z pracodawcą — mówi Adam Zygmunt.

Natomiast jego zdaniem zarzucane polskim menedżerom nadmierne skupianie się na problemach, a nie na możliwościach, powoli przechodzi do lamusa, bo coraz chętniej zajmują się oni usuwaniem przeszkód, zamiast uskarżać się na ich występowanie.

Przedsiębiorczy jak Polak

Polska jest jedynym spośród badanych krajów, w której więcej niż połowa ekspatów dostrzega u menedżerów mocne, przedsiębiorcze nastawienie. Probiznesowym nastawieniem charakteryzuje się szczególnie młodsze pokolenie menedżerów, a także dużą elastycznością, otwarciem na międzynarodowe środowisko i mniejszą akceptacją dla nadużyć w biznesie, np. dla korupcji.

Zdaniem Adama Zygmunta, takie podejście często przynosi firmie dobre skutki i wyróżnia nas na tle innych krajów regionu. Ale przedsiębiorczość pracowników oznacza też ich samodzielność, o co niełatwo w świecie korporacyjnych zależności, zwłaszcza w przypadku międzynarodowych koncernów.

— Druga kwestia to zbudowanie odpowiedniej ścieżki kariery dla młodych, zdolnych i ambitnych, tak aby czuli się oni docenieni pod każdym względem — a dla osoby przedsiębiorczej wyrazem uznania jest też powierzenie jej coraz większej odpowiedzialności, za którą idzie też coraz większa władza. Wysokość wynagrodzenia i inne benefity tego nie zastąpią. Zła wiadomość dla uczestników naszego badania jest taka, że jeśli firmy właściwie zinterpretują jego wyniki i odpowiednio zareagują, rola ekspatów w polskim biznesie będzie maleć — sumuje Adam Zygmunt.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane