Polski rynek targowy nadal ma się dobrze

MBE
09-02-2012, 00:00

W ubiegłym roku wzrosła liczba imprez targowych, wystawców i zwiedzających. Organizatorzy targów zaliczają go do udanych.

Znane są już wstępne wyniki rynku targowego za 2011 r. i napawają optymizmem. Odbyło się w sumie 240 imprez, czyli o cztery więcej niż w 2009 r. (Polska Izba Przemysłu Targowego, która monitoruje rynek, porównuje dane w układzie dwuletnim w związku z tym, że niektóre targi odbywają się cyklicznie co dwa lata).

Wystawcy wynajęli 676 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej, czyli o prawie 100 tys. mkw. więcej niż w 2009 r. Wzrosła również liczba wystawców z 26,5 tys. do prawie 29 tys., więcej było też zwiedzających — ubiegłoroczne targi odwiedziło ponad milion gości, czyli niemal o 100 tys. więcej niż w 2010 r. i aż 200 tys. więcej niż w 2009 r. Według Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT), to dowód na to, że w trudnych czasach rośnie wiedza przedsiębiorstw na temat możliwości wykorzystaniatargów jako instrumentu marketingu.

— Wydaje się, że po okresie fascynacji internetem w połowie ubiegłej dekady profesjonaliści z różnych branż ponownie doceniają wysoką jakość kontaktów twarzą w twarz, szczególnie w przypadku decyzji o zakupie wyspecjalizowanych produktów. Jednocześnie wzrasta poziom profesjonalizmu polskich organizatorów targów, którzy m.in. usprawnili systemy komunikacji i docierają do coraz szerszej grupy potencjalnych zwiedzających — mówi Andrzej Byrt, prezes PIPT oraz Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP).

2011 r., choć udany, nie był równie dobry dla wszystkich branż — z nastawionymi na eksport kryzys obszedł się łaskawiej.

— Rok 2011 był kolejnym rokiem, w którym spółka Murator Expo zanotowała istotny wzrost liczby wystawców i powierzchni. 2012 r. może przynieść pogorszenie sytuacji. W większości branż widzimy jednak swoje szanse na kolejny, tym razem jednak znacznie mniejszy wzrost. Zakładamy, że nie ucierpią Targi Wiatr i Woda, gdyż trzon polskiegoprzemysłu stoczniowego stanowią eksporterzy, którym pomaga wysoki kurs euro i ich konkurencyjność w Europie rośnie — tłumaczy Jacek Oryl, prezes spółki Murator Expo.

Międzynarodowe Targi Poznańskie miniony rok również zaliczają do udanych.

— Był to dla MTP rok lepszy od poprzedniego pod każdym względem — ilości metrów kwadratowych sprzedanych wystawcom, liczby wystawców i zwiedzających — mówi Tomasz Kobierski, wiceprezes MTP.

Eksperci podkreślają, że w sytuacji, w której wciąż mówi się o kryzysie, najważniejsze jest, by patrzeć perspektywicznie.

— Najbliższe lata nie będą należały do łatwych, wszyscy straszą nas pogłębieniem kryzysu, więc zaciskamy pasa i oszczędzamy: na ludziach, na promocji i na targach. To jednak działania krótkowzroczne. W kryzysie utrzymują się firmy, które wtedy inwestują w promocję, bo wydatki na nią należy rozumieć jak inwestycje w przyszłość — mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polski rynek targowy nadal ma się dobrze