Polski start-up na wojnie z piratami

opublikowano: 15-07-2021, 20:00

Nowatorskie podejście firmy Vestigit do zabezpieczenia treści wideo zachwyciło młody fundusz venture capital i dojrzałą firmę współpracującą z topowymi nadawcami.

Twórcy i nadawcy ponoszą gigantyczne straty z powodu nielegalnej dystrybucji treści audiowizualnych — z szacunków firmy badawczej Park Associates wynika, że w 2024 r. wyniosą one w skali roku 12 mld USD (w 2019 r. było to 9,1 mld USD). Vestigit, polski start-up wywodzący się z Politechniki Wrocławskiej, stworzył zabezpieczenie, które pozwala w kilka minut namierzyć piracką transmisję i ją wyłączyć. Tym rozwiązaniem przyciągnął dwóch inwestorów: RKKVC, polski fundusz venture capital, oraz Redge Technologies, firmę o zasięgu międzynarodowym, specjalizującą się rozwiązaniach technologicznych dla mediów. Właśnie zainwestowali w start-up 2 mln zł. To pieniądze na dalszy rozwój produktu oraz zbudowanie globalnych struktur sprzedażowych.

Ambitne plany ekspansji

— W listopadzie zeszłego roku przeprowadziliśmy pilotażowe wdrożenie we współpracy z Canal+. Firma nadal korzysta z naszego rozwiązania. Rozmawiamy z kolejnymi firmami, zarówno z Polski, jak też Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Bałkanów — informuje Rafał Radawiec, CEO Vestigitu.

Kuć żelazo póki gorące:
Kuć żelazo póki gorące:
Rafał Radawiec, który stoi na na czele Vestigitu, uważa, że pandemia COVID-19 i rozwój internetowych treści wideo w segmencie premium wzmocniło przekonanie młodej firmy, że jej rozwiązania są potrzebne na rynku. W przyszłości powinny być standardem w umowach na transmisje sportowe lub premium VOD.
Błażej Perdek

Plan ekspansji przewidziany na najbliższe trzy lata obejmuje oprócz Europy i Bliskiego Wschodu także Stany Zjednoczone oraz Azję. Inwestorzy deklarują dofinansowanie start-upu, jeśli komercjalizacja jego rozwiązania będzie szła zgodnie z planem — szczegóły nie są jawne.

Vestigit powstał w 2018 r. Na etapie prac laboratoryjnych pozyskał od NCBR 1,3 mln zł — wartość projektu wspartego przez państwo wynosiła 1,8 mln zł. W uproszczeniu — firma stworzyła znak wody, niewidoczny gołym okiem dla człowieka, który nakłada się na wideo. Każdy użytkownik z dostępem do legalnego źródła treści ma indywidualne zabezpieczenie. W przypadku retransmisji — np. płatnego wydarzenia sportowego w mediach społecznościowych za pomocą smartfona — Vestigit używając algorytmów sztucznej inteligencji potrafi szybko ustalić źródło nadawania i je zablokować.

418,3mld USD

Tyle będzie wart rynek cyberbezpieczeństwa w 2028 r. według szacunków Quince Market Insights. W ubiegłym roku jego wartość wyniosła 162,5 mld USD.

Silne wsparcie

— Naszymi klientami są właściciele praw do kontentu sportowego. Dostęp do pojedynczego wydarzenia kosztuje nierzadko kilkadziesiąt złotych dla każdego użytkownika. Retransmisja wydarzeń w mediach społecznościowych czy w lokalach gastronomicznych dla szerokiej publiczności bez zezwolenia stanowi realny problem i generuje straty nadawców i właścicieli praw. Rozwiązanie Vestigitu pozwala walczyć z takim piractwem — uzasadnia inwestycję w start-up Przemysław Frasunek, CEO Redge Technologies.

Klientami Redge Technologies są topowi nadawcy audiowizualni z Europy Środkowo-Wschodniej ― grupa TVN Discovery, grupa TV3, Federacja KSW oraz operatorzy telekomunikacyjni, tacy jak Play i Vectra. Oferuje im m.in. platformę do budowy telewizji internetowej i system ochrony przed atakami DDoS (z angielskiego: distributed denial of service, polegających na „zalewaniu” ofiary bardzo dużym wolumenem danych). Firma planuje udostępnić klientom start-upowe rozwiązania jako element obecnej oferty. Jest to innowacja — obecnie standardem zabezpieczeń jest technologia DRM.

Poznaj praktyczne aspekty funkcjonowania Alternatywnych Spółek Inwestycyjnych >>

— W pandemii rośnie popyt na streaming video i dystrybucję premium video online. Takie rozwiązania, jak oferowane przez Vestigit, mogą skutecznie przyczynić się do zmniejszenia piractwa. Vestigit opracował zupełnie nowe podejście do ochrony treści wideo, nową technologię umożliwiającą np. wyśledzenie miejsca, gdzie istotne z punktu widzenia ochrony praw autorskich materiały mogą się znajdować — dodaje Mateusz Bodio, dyrektor zarządzający RKKVC.

To prywatny fundusz, inwestujący w specjalizujące się w sztucznej inteligencji spółki o globalnym zasięgu.

Platformy over the top
169,4mld USD

Tyle będzie wart w 2023 r. rynek treści audiowizualnych, czyli dostarczanych przez takich operatorów, jak np. Netflix — wynika z raportu „OTT Streaming Global Market”. W ubiegłym roku było to 161,37 mld USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane