Polskie firmy nie doceniają data center

  • Marta Bellon
opublikowano: 06-11-2012, 00:00

Zagraniczni przedsiębiorcy doceniają rozwiązania ułatwiające zarządzanie dużą ilością danych, ale polscy niewiele wiedzą o ich przydatności.

Firmy z Europy czy Stanów Zjednoczonych coraz odważniej sięgają po rozwiązania typu big data, czyli technologie umożliwiające zarządzanie dużymi zasobami danych — wynika z badania przeprowadzonego przez niemiecką firmę badawczą TNS Infratest i spółkę T-Systems.

Zadaniem technologii big data jest wydobywanie najbardziejwartościowych informacji spośród ogromnej ilości dostępnych danych, ich przechowywanie i analizowanie. W 2010 r. wytworzono ponad 1 zettabajt (tryliard bajtów) cyfrowych informacji. Do 2015 r. liczba ta ma przekroczyć 9 zettabajtów. Według prognoz do 2015 r. wdrożenie tej technologii pochłonie 70 proc. wydatków na rozwój i modernizację infrastruktury IT na świecie.

Jednym z najważniejszych elementów generacji big data jest technologia in-memory. Sprawia, że dane nie są przechowywane na dyskach twardych, ale bezpośrednio w pamięciurządzenia, co skraca czas potrzebny na dostęp do niezbędnych informacji. Ponad połowa uczestników badania wskazuje, że wdrożenie tej technologii odgrywa kluczową rolę w aktualnej strategii zarządzania dużymi zasobami danych. 48 proc. respondentów postrzega ją jako rozwiązanie pozwalające na optymalizację procesów biznesowych, a 47 proc. ocenia, że in-memory ma potencjał do zwiększenia efektywności pracy.

Prawie 1/3 menedżerów ICT przyznaje, że już wygospodarowała odpowiednie budżety na wykorzystanie technologii in-memory. 29 proc. oszacowało je na poziomie około 1 mln EUR. W porównaniu z zachodnimi konkurentami polscy przedsiębiorcy mają niewielką wiedzę na temat rozwiązań big data. Jak oceniają praktycy — polski rynek reaguje z dwu-, trzyletnim opóźnieniem.

— Obecnie znaczna część polskich przedsiębiorstw nadal nie zdecydowała się na przeniesienie swoich danych do data center. Około 90 proc. kadry zarządzającej wyższego szczebla jest przekonana, że informacja stanowi element przewagi rynkowej, jednak tylko 10 proc. potrafi oszacować jej wartość — tłumaczy Krzysztof Łapiński z T-Systems.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu