Polskie firmy szukają klientów na Tajwanie

Jacek Pochłopień
28-06-1999, 00:00

Polskie firmy szukają klientów na Tajwanie

Targi Eurogate Ő99

Na Tajwanie zakończyły się targi Eurogate Ő99, w których wzięło udział 50 polskich firm. Rodzime przedsiębiorstwa mają szansę na sprzedaż w tym kraju m.in. helikopterów, kryształów i wyrobów jubilerskich. Nieco trudniej może być z produktami mlecznymi i wódką.

W targach Eurogate Ő99, które zakończyły się w stolicy Tajwanu Tajpei, wzięło udział 50 polskich przedsiębiorstw. Impreza była wspólną prezentacją firm z naszego kraju oraz Czech, Węgier i Litwy. Tajwańczycy udostępnili powierzchnię wystawienniczą, polskie Ministerstwo Gospodarki sfinansowało wystawcom koszt przelotu jednego pracownika oraz spedycji i transportu towarów. Wyjazd zorganizowało Polexpo Exhibitions. Firmy musiały zapłacić za pobyt i pokryć koszt zabudowy stoiska (od 70 do 100 USD za metr kwadratowy).

Mleko z helikopterami

Polscy wystawcy reprezentowali bardzo różne branże. Mirosław Greber, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, liczy na kooperantów Toyoty, która prawdopodobnie zdecyduje się na inwestycje w strefie. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się polskie wyroby jubilerskie z bursztynu. Stoiska firm były oblężone, okupowali je jednak indywidualni klienci, tymczasem producenci liczyli raczej na poważnych handlowców. Niewątpliwie jednak zainteresowanie zwiedzających potwierdza istnienie potencjalnego rynku zbytu. Duże szanse na sprzedaż helikopterów ma PZL Świdnik. Na Tajwanie do 1990 roku nie wolno było posiadać prywatnych maszyn. Rynek dopiero się rozwija, dodatkowe opóźnienie spowodował kryzys finansowy.

— Tajwańskie firmy są zainteresowane kupnem naszych maszyn. Chcą je wykorzystywać m.in. do transportu osób i towarów na wyspy w pobliżu Tajwanu. W Tajpei linie lotnicze rozważają przewożenie nimi pasażerów pierwszej klasy z lotniska międzynarodowego do portu krajowego. Problemem jest w takim przypadku przewóz bagażu, na który w śmigłowcu nie ma miejsca. My proponujemy specjalną wersję, z dodatkową przestrzenią — wyjaśnia Eugeniusz Hyz, menedżer z PZL Świdnik.

Nieco trudniejsze może być dla rodzimych producentów znalezienie nabywców na nasze produkty mleczne i spirytusowe (choć polska wódka Żubrówka dobrze sprzedaje się w Japonii).

Polska-Czechy 1:1

W trakcie targów doszło do nieoczekiwanej rywalizacji w obozie europejskim. Pierwszego dnia, tuż po otwarciu imprezy, zaproszeni goście mieli rozpocząć zwiedzanie wystawy od wizyty u Czechów i Węgrów. Jednak tuż po uroczystym przecięciu wstęgi rozpoczął koncert chór Camerata Silesia, co skłoniło oficjeli do skierowania się w stronę polskiego sektora. Czesi i Węgrzy nie byli zachwyceni zmianą programu, wkrótce jednak nastąpił rewanż. Drugiego dnia, podczas oficjalnych prezentacji warunków inwestycyjnych, przedstawiciele czeskiej delegacji zaprezentowali wykresy, porównujące ich gospodarkę z polską i węgierską. Oczywiście nasi południowi sąsiedzi wypadli w tym zestawieniu najlepiej.

Z całymi rodzinami

Wystawcy obawiali się o frekwencję w przedostatnim dniu targów, w którym Tajwańczycy obchodzili święto narodowe. Okazało się jednak, że obawy te były bezpodstawne. Targi odwiedziło w tym dniu wielu przedsiębiorców, niektórzy przychodzili z całymi rodzinami. Przyzwoita frekwencja utrzymywała się przez cały czas trwania imprezy, choć trudno mówić o tłumach szturmujących wystawę. Większość polskich przedsiębiorców odbyła przynajmniej kilka rozmów z poważnymi kontrahentami.

SZANSA: Eugeniusz Hyz, menedżer z PZL Świdnik podkreśla, że firma ma szansę na sprzedaż na Tajwanie śmigłowców Sokół oraz maszyn szkoleniowych SW 4. Rynek usług lotniczych na wyspie rozwija się bardzo szybko. fot. J. Pochłopień

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Pochłopień

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polskie firmy szukają klientów na Tajwanie