Polskie inwestycje Coca-Coli wyhamują

RAV, PAP
opublikowano: 2009-11-23 19:40

Coca-Cola HBC Polska utrzymała w 2009 r. sprzedaż na poziomie sprzed roku, choć sytuacja na rynku napojów bezalkoholowych pogorszyła się.

Amerykański gigant liczy na poprawę sytuacji w przyszłym roku i na kontynuację wzrostu udziału w polskim rynku.

- Dynamika sprzedaży w tym roku jest wolniejsza niż to miało miejsce w kilku ubiegłych latach. Rynek się skurczył, ale my cały czas utrzymujemy podobne rozmiary sprzedaży jak w zeszłym roku – mówi Dan Nistor, dyrektor generalny Coca-Cola HBC Polska.

Uważa on, że sytuacja na rynku jest trudna, a sektorami, które obecnie zyskują są sieci dyskontowe.

- Tradycyjne produkty i kanały sprzedaży boleśnie odczuwają spowolnienie – mówi Dan Nistor.

Jego zdaniem, poprawa sytuacji powinna przyjść w III kwartale 2010 r.

- 2010 r. powinien być lepszy niż obecny. Kolejne sześć miesięcy wciąż jeszcze jednak nie będzie łatwe. Oczekujemy, że poprawa może nadejść w trzecim kwartale przyszłego roku – przewiduje szef Coca-Cola HBC Polska.

Jak wynika z danych agencji ACNielsen, Coca Cola HBC Polska jest liderem pod względem produkcji i sprzedaży napojów bezalkoholowych w Polsce. We wrześniu udział wartościowy sięgnął 12,7 proc.

W 2008 r. Coca-Cola odnotowała wzrost wielkości sprzedaży o 13 proc. W ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż firmy zwiększyła się o ponad 44 proc.

Pod względem wielkości sprzedaży w portfelu Coca-Cola Polska zwiększa się udział napojów niegazowych kosztem gazowanych. O ile w 2002 r. stanowił on pod względem ilościowym tylko 7 proc. to we wrześniu 2009 r. było to już 31 proc.

- W kolejnych latach oczekujemy wzrostu we wszystkich kategoriach, jednak tendencja jest taka, że zwiększa się zapotrzebowanie na napoje niegazowane – soki oraz mrożone herbaty – i to jest też widoczne w naszej produkcji – mówi Dan Nistor.

Szef firmy przyznał, że w kolejnych kilku latach inwestycje Coca Coli będą w Polsce niższe niż miało to miejsce w latach ubiegłych.

- W 2008 r. zainwestowaliśmy w Polsce 60 mln EUR. W przyszłym inwestycje będą niższe i wyniosą 20-30 mln EUR. Dzięki temu, że w poprzednich latach poczyniliśmy inwestycje, zwiększyły się nasze zdolności produkcyjne, z czego będziemy teraz korzystać - twierdzi szef Coca-Cola HBC Polska.