Czytasz dzięki

Polskie konsorcjum idzie w świat

opublikowano: 06-10-2019, 22:00

PGM Automotive — nowa polska marka motoryzacyjna rozpoczyna działanie. Chce zawojować globalny rynek.

Jednym z głównych filarów polskiej gospodarki jest branża motoryzacyjna. Kluczową rolę w jej wzroście odgrywa sektor podzespołów i części zamiennych. Udział w tym mają także firmy z krajowym kapitałem, a tworzące się właśnie konsorcjum pozwoli im zwiększyć konkurencyjność na światowych rynkach. Przemiany gospodarcze na przełomie lat 80. i 90. ubiegłegowieku były początkiem końca polskiej motoryzacji. Wraz z zamykaniem fabryk samochodów gospodarczy sens istnienia straciło wielu kooperantów. W nowej rzeczywistości poradziło sobie niewiele firm, dla wszystkich kluczową kwestią było znalezienie nowych odbiorców i dostosowanie produkcji do ich potrzeb. Wiązało się to nie tylko z unowocześnianiem parku maszyn, ale też inwestycjami w badania i rozwój oraz kapitał ludzki.

Utworzone przez nas konsorcjum ma ułatwić zaistnienie na globalnym rynku motoryzacyjnym małym i średnim polskim przedsiębiorcom - mówi Adam Sikorski, właściciel firmy PZL Sędziszów i prezes PGM.
Zobacz więcej

W grupie siła:

Utworzone przez nas konsorcjum ma ułatwić zaistnienie na globalnym rynku motoryzacyjnym małym i średnim polskim przedsiębiorcom - mówi Adam Sikorski, właściciel firmy PZL Sędziszów i prezes PGM. Fot. Marek Wiśniewski

Potencjał grupy…

Kolejne lata można nazwać ekstremalną próbą sił. Na polskim rynku pojawiły się międzynarodowe koncerny motoryzacyjne dysponujące wieloletnim doświadczeniem opartym na dostępie do najnowocześniejszych technologii. Co więcej — wśród nich coraz częściej dochodziło do konsolidacji, co tylko umocniło ich pozycję. Stawiało to rozproszone w polskie firmy w coraz trudniejszej sytuacji.

— Trzy lata temu podjęliśmy próbę integracji polskich firm z sektora automotive. Bardzo często były to podmioty doskonale znające profil działalności pozostałych, ale niepodejmujące ze sobą rozmów o współpracy. W tym celu powstała Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM), organizacja występująca w imieniu stowarzyszonych podmiotów.O potencjale tkwiącym w tych działaniach najlepiej świadczy fakt, że niedawno uzyskaliśmy od Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii prestiżowy status Krajowego Klastra Kluczowego. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie wspólnych działań biznesowych, z którymi zbiega się początek rewolucji Przemysł 4.0 — mówi Bartosz Mielecki, dyrektor zarządzający PGM.

…i jej cele

Paradoksalnie zachodzące właśnie zmiany w globalnym przemyśle i motoryzacji otwierają nie tylko nowe perspektywy, ale też wyrównują szanse wszystkich podmiotów.

Kluczowym czynnikiem jest przygotowanie się do nowych wyzwań i obszarów działania. Wymaga to jednak szybszego rozwijania kompetencji, podnoszenia poziomu i jakości produkcji oraz inwestowania w najnowocześniejsze technologie.

— Takie cele stawia sobie utworzone właśnie konsorcjum pięciu polskich producentów z branży motoryzacyjnej. Wspólne przedsięwzięcie ma przede wszystkim pomóc w budowaniu silnej marki na globalnym rynku części zamiennych pod nazwą PGM. To przełomowe wydarzenie dla naszej gospodarki, promujące nasz kapitał ludzki oraz innowacyjność na arenie międzynarodowej — dodaje Adam Sikorski, właściciel firmy PZL Sędziszów i prezes PGM.

Konsorcjum PGM Automotive tworzy obecnie pięciu polskich producentów: PZL Sędziszów (filtry), ZAP Sznajder (akumulatory), Tip-Topol (pneumatyczne zawieszenia do pojazdów ciężarowych i autobusów), FA Krosno (sprężyny gazowe) oraz Pelmet (elementy układu kierowniczego). Jego skład będzie sukcesywnie powiększany o kolejne podmioty z krajowym kapitałem. Przyjętą zasadą jest pozyskiwanie producentów pozostałych podzespołów i części motoryzacyjnych, co pozwoli pod wspólną marką PGM zbudować bardzo szeroką ofertę. [MIB]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane