POPULARNE JUŻ TYLKO DLA SEITY
Francuski producent papierosów zapowiada dalsze inwestycje w krajowe marki
FRANCUSKIE PRIORYTETY: Polska jest drugim, po Francji, najważniejszym rynkiem dla Seity. A Popularne są tu marką kultową, zakorzenioną w świadomości konsumentów od ćwierćwiecza — mówi Yves Rica, prezes zarządu ZPT Radom (Seita). fot. Grzegorz Kawecki
Wyłącznym producentem papierosów Popularne od przyszłego roku będzie Seita. W wyniku przejęcia tej marki Francuzi wysuną się na pozycję trzeciego producenta w branży, wyprzedzając British American Tobacco. W kupione przed trzema laty Zakłady Przemysłu Tytoniowego w Radomiu koncern zainwestował już ponad 420 mln zł.
Francuzi przejęli Popularne na mocy porozumienia prywatyzacyjnego, zawartego trzy lata temu z ówczesnym Ministerstwem Przekształceń Własnościowych. Inni producenci — zakłady w Augustowie, Krakowie, Łodzi i Poznaniu — mogą produkować tę markę na licencji jedynie do końca tego roku.
— Dostosowaliśmy moce produkcyjne zakładu tak, aby od 1 stycznia w żadnej części kraju nie zabrakło Popularnych. W 1997 r. wprowadziliśmy atrakcyjniejszą szatę graficzną, wersję z papierosów z filtrem oraz papierosy w twardym opakowaniu — wyjaśnia Yves Rica, prezes zarządu ZPT w Radomiu.
British American Tobacco, Philip Morris, Reemtsma muszą sprzedać swoje Popularne do końca marca przyszłego roku. Później na rynku mogą znajdować się wyłącznie papierosy z Radomia.
Strzał w dziesiątkę
— Inwestycja w Radomiu okazała się strzałem w dziesiątkę. Potencjał tego zakładu, umożliwiający produkowanie 12 mld papierosów rocznie, sprawił, że polski rynek stał się dla nas drugim pod względem ważności. Obecnie jedna szósta światowej produkcji Seity przypada na Polskę — wyjaśnia Yves Rica.
Francuski koncern jest jedynym zagranicznym inwestorem w branży, który swoją działalność skoncentrował na polskich markach.
— Zamiast kreować marki międzynarodowe, umacniamy te, które polscy palacze znają od lat. Popularne są marką przyszłościową, dlatego będziemy inwestować w ich jakość i wizerunek. Pojawią się kolejne ich wersje — zapowiada prezes.
Dymek przyszłości
W połowie maja radomskie zakłady wprowadziły na rynek nowe papierosy — Spike. Po raz pierwszy w historii polskiego przemysłu tytoniowego pojawiły się paczki zawierające 30 papierosów. Pionierska formuła okazała się hitem sezonu. Spike w niespełna pół roku zdobyły 1 proc. rynku, będąc najszybciej rozwijającą się marką roku.
Spike to nie pierwszy produkt, z jakim Francuzi trafili w gusty polskich palaczy. Dwa lata temu Seita, jako jedyny producent w Polsce, rozpoczęła produkcję papierosów dla kobiet. Produkowane w dwóch wersjach Irysy mają ponad 70-proc. udział w rynku produktów typu slim.