Popularność restrukturyzacji nie maleje

opublikowano: 17-12-2020, 14:05

W listopadzie firm chętnych do naprawy było aż trzy razy więcej niż rok temu. Bankructw znacząco nie przybywa, ale problem z niewypłacalnościami rośnie.

W minionym miesiącu upadłość ogłosiło 29 firm – wynika z analizy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE). To o 9,4 proc. mniej niż w październiku i aż o 21,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast liczba restrukturyzacji wyniosła 96. To prawie o 12 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, ale jednocześnie ponad trzy razy więcej niż w listopadzie 2019 r. W sumie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba niewypłacalnych podmiotów sięgnęła 1235.

Złe prognozy
Złe prognozy
– Sytuacja płatnicza polskich firm na razie znacząco się nie pogorszyła. Jednak w przyszłym roku problem niewypłacalności może się pogłębić – mówi Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE.
Marek Wiśniewski

Tomasz Ślagórski, wiceprezes KUKE, komentuje, że liczba upadłości utrzymuje się na względnie stabilnym poziomie. Rośnie natomiast bardzo liczba restrukturyzacji. To głównie zasługa jej uproszczonej wersji, którą wprowadziła Tarcza 2.0.

– Korzysta z niej ponad 70 proc. podmiotów dokonujących sądowej restrukturyzacji zadłużenia – mówi Tomasz Ślagórski.

Dodaje, że nie widać na razie istotnego pogorszenia sytuacji płatniczej polskich firm.

– Widzimy natomiast wzrost wniosków o interwencje w przypadku opóźnień płatności i większą liczbę wypłacanych odszkodowań dla transakcji eksportowych. Dotyczy to głównie kontrahentów z krajów na wschód od Polski: Ukrainy, Rosji czy Kazachstanu. Ograniczone możliwości finansowe nie pozwalają tym państwom na wspieranie lokalnego sektora przedsiębiorstw na taką skalę jak w UE, co przekłada się na problemy z płynnością wśród biznesu – mówi Tomasz Ślagórski.

Jednak w przyszłym roku zarówno u nas, jak i w całej Unii należy spodziewać się pogłębienia problemu niewypłacalności. Będzie to konsekwencją wygasania bądź zmniejszania skali rządowych programów antykryzysowych i następstwem lockdownów w kolejnych krajach.

Wywiadownia gospodarcza Creditreform prognozuje gwałtowny wzrost niewypłacalności niemieckich firm w przyszłym roku do 24 tys., czyli najwyższego poziomu od siedmiu lat. W tym roku z powodu pandemii zawieszono w tym kraju, podobnie jak w kilku innych państwach (Belgia, Włochy, Hiszpania), obowiązek ogłaszania niewypłacalności przez podmioty mające problem z płynnością.

– Nasz zachodni sąsiad ogłosił właśnie, że przedłuży obowiązywanie tej regulacji do początku przyszłego roku – zwraca uwagę Tomasz Ślagórski.

Coroczny raport o płatnościach firmy Intrum pokazuje, że od początku pandemii liczba niezapłaconych faktur wzrosła o 23 proc. w Wielkiej Brytanii, 26 proc. w Holandii, 44 proc. w Belgii, 52 proc. w Hiszpanii, 56 proc. we Francji i o 80 proc. we Włoszech.

– Taka sytuacja najmocniej odbija się na małych i średnich firmach, które polegają przede wszystkim na bieżących przepływach gotówkowych – zauważa Tomasz Ślagórski.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane