Poradnik dla podwykonawców

opublikowano: 22-04-2019, 22:00

GDDKiA uruchamia serwis, który ułatwi rozliczenia z małymi przedsiębiorcami. Eksperci radzą, jak usprawnić komunikację na budowie.

Skutki problemów z realizacją kontraktów budowlanych zazwyczaj najmocniej odczuwają podwykonawcy. Dlatego też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) uruchamia serwis internetowy, w którym opublikuje informacje pomocne w rozliczeniach finansowych mniejszych firm.

GDDKiA, którą kieruje Tomasz Żuchowski, w ramach solidarnej
odpowiedzialności ma obowiązek wypłaty pieniędzy podwykonawcom, jeśli nie
dostaną ich od wykonawców. Informacje z serwisu pomogą spełnić warunki
płatności
Zobacz więcej

SOLIDARNY INWESTOR:

GDDKiA, którą kieruje Tomasz Żuchowski, w ramach solidarnej odpowiedzialności ma obowiązek wypłaty pieniędzy podwykonawcom, jeśli nie dostaną ich od wykonawców. Informacje z serwisu pomogą spełnić warunki płatności

„W specjalnej zakładce podwykonawcy, usługodawcy i dostawcy znajdą schemat płatności, informacje co zrobić, aby być podmiotem objętym ustawową ochroną, jakie dokumenty i działania formalnoprawne podejmować, aby uzyskać wynagrodzenie za wykonaną pracę” — wylicza GDDKiA.

Info na budowie

Eksperci doceniają działania dyrekcji, choć podkreślają, że dotychczas na jej stronie także były publikowane informacje mające ułatwić funkcjonowanie małym podmiotom.

— Największe problemy mają zazwyczaj firmy będące podwykonawcami podwykonawców. Przeważnie nie są zrzeszone w żadnych organizacjach, nie mają prawników, którzy zaopiniują ich umowę przed podpisaniem. Dlatego też dobrze, że GDDKiA uruchamia serwis, bo informacji nigdy za wiele — mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD).

Dodaje jednak, że wielu najmniejszych przedsiębiorców może nie korzystać z serwisu dyrekcji, dlatego też — oprócz jego uruchomienia — należy usprawnić bezpośrednie kanały komunikacji na budowie. Głównie chodzi o to, by mali przedsiębiorcy mogli więcej informacji otrzymywać od podmiotów sprawujących nadzór budowlany nad inwestycjami drogowymi.

Wdrożona ochrona

Dyrekcja przypomina też, że wprowadziła już sporo działań chroniących małe i średnie firmy. Może nakładać mandaty za niezgłaszanie inwestorowi zawartych z nimi umów przez generalnych wykonawców oraz inne kary przewidziane w subklauzuli 8.7. Wprowadziła także wymóg zgłaszania i zatwierdzania nie tylko podwykonawców, ale również usługodawców i dostawców materiałów. Zgodnie z Prawem zamówień publicznych w warunkach kontraktów między generalnymi wykonawcami a ich kontrahentami muszątakże być określone zapisy przewidujące płatności w ciągu 30 dni. Pozwala to ograniczać zatory płatnicze. Mimo różnych instrumentów ochronnych na kontraktach dyrekcji zdarzają się problemy. Niedawno protestowali podwykonawcy, którzy nie otrzymywali płatności od firmy Salini, realizującej kilka kontraktów drogowych. GDDKiA zawarłaz nią jednak porozumienia dotyczące realizowania przez dyrekcję bezpośrednich płatności dla małych kontrahentów za prace wykonywane na odcinku autostrady A1 od węzła Rząsawa do węzła Blachownia oraz S7 Chęciny — Jędrzejów. Umożliwiło to kontynuowanie ich budowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu