PORT ŁAWICA BĘDZIE MODERNIZOWANY
Budowa nowego terminalu pozwoli obsłużyć 2 mln pasażerów rocznie
POTRZEBNY INWESTOR: W promieniu 100 km od Poznania mieszka blisko 6 mln potencjalnych klientów wielkopolskiego lotniska. W rzeczywistości korzystają oni z portu warszawskiego, krakowskiego czy gdańskiego. Ławica inwestora potrzebuje już teraz — mówi Krzysztof Pawłowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica. fot. PD
W ciągu dwóch miesięcy zapadną decyzje w sprawie rozbudowy lotniska na Ławicy lub jego przeniesienia do Krzesin albo Bednar. Budowa nowego terminalu będzie kosztować minimum 500 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2010 r. Port lotniczy będzie odprawiać 2 mln pasażerów rocznie.
Na zlecenie marszałka województwa wielkopolskiego przygotowywana jest strategia rozwoju województwa wielkopolskiego. W dokumencie, który ma powstać w ciągu dwóch miesięcy, rozpatrzona będzie możliwość rozbudowy Ławicy albo przeniesienie portu na teren lotniska wojskowego w podpoznańskich Krzesinach lub Bednarach. Zakończenie inwestycji nastąpi najpóźniej do 2010 roku. Już teraz wyliczono, że budowa nowego terminalu, mogącego obsłużyć 2 mln pasażerów rocznie, kosztować będzie minimum 500 mln zł (około 115 mln USD).
Brakuje czasu
— Decyzje w tej sprawie powinny zapaść już dzisiaj. Rok 2010 jest datą umowną. Konkretną datę przebudowy lub przeniesienia Ławicy wyznaczy kres przepustowości obecnego terminalu pasażerskiego, oceniany na 1 mln osób — mówi Krzysztof Pawłowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Budowa lotniska jest inwestycją długofalową. Rozważana obecnie budowa w Warszawie Okęcia II kosztować ma około 600 mln dolarów, czyli ponad 2400 mln zł. W tym, sam terminal pochłonie sumę 350 mln dolarów (ponad 1400 mln zł). Inwestycja w Wielkopolsce stanowiłaby 1/3 warszawskiej.
Przeniesienie lotniska do Krzesin oznaczałoby jego wspólne użytkowanie z wojskiem. Zaletą takiej sytuacji byłoby rozłożenie kosztów utrzymania np. pasa startowego na dwa podmioty. Wadą jest natomiast możliwość pojawienia się sprzecznych interesów strony cywilnej i wojskowej.
Zaletą Krzesin jest usytuowanie wzdłuż planowanej autostrady. Jeśli ją wybudują, znacznie ułatwi to komunikację.
— Powstanie tym sposobem centrum komunikacyjne: droga A2, trasa katowicka, lotnisko, planowana autostrada oraz węzeł kolejowy na Franowie — twierdzi Krzysztof Pawłowski.
Daleko od szosy
Z kolei lotnisko wojskowe w Bednarach ma najgorszą infrastrukturę i połączenie komunikacyjne. Jego bezsprzecznym walorem jest jednak brak zabudowanych podejść. Dzięki temu przeprowadzanie operacji startów i lądowań samolotów nie będzie uciążliwe dla mieszkańców.
Lotnisko na Ławicy zostało wybudowane w 1911 roku. Obecnie we wszystkich służbach pracuje na nim 500 osób. W 1998 roku port lotniczy posiadał 24 międzynarodowe połączenia tygodniowo (w tym 12 obsługiwanych przez zachodnich przewoźników) oraz 22 krajowe. Obecnie obsługuje około 200 tys. pasażerów.