Portugalska ofensywa w bankowości

Rozmawiał Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 04-02-2014, 00:00

O zmianie podejścia do produktów, sieci sprzedaży i kontaktu z klientem — mówi Joao Bras Jorge, nowy prezes Banku Millennium.

Zapowiedź banku o podziale zysku z akcjonariuszami można potraktować jako zakończenie kryzysu. Zarząd rekomenduje wypłatę połowy z 536 mln zł zarobionych w 2013 r. Millennium, mocno poturbowane w kryzysie, pokonało długą drogę do powrotu na ścieżkę dywidendy i dobrej formy. Bank znany kiedyś z tego, że sprzedawał karty na dane spisywane z nagrobków, dzisiaj króluje w rankingach na najlepszą jakość obsługi.

Zobacz więcej

Joao Bras Jorge, prezes Banku Millennium, liczy na przyspieszenie biznesu w tym roku na fali ożywienia gospodarczego. Sprzedaż kredytów firmowych ma wzrosnąć o 20 proc. r/r. W hipotekach nie przewiduje przyrostu, ale w gotówkach aktualny jest cel 200 mln zł kredytów miesięcznie. [FOT. ARC]

W 2009 r. zysk Millennium był niższy niż roczna pensja prezesa i wyniósł niespełna 1,5 mln zł. Ponad 0,5 mld zł netto w 2013 r. jest rekordowym wynikiem banku osiągniętym z działalności biznesowej. W ostatnich 7 latach bank dwa razy dzielił się zyskiem — w 2007 r. i 2010 r. Od tego roku ma nastąpić powrót na ścieżkę wypłaty dywidendy. Nowy prezes banku Joao Bras Jorge zapowiada, że wynik netto w tym roku będzie mieć „niską dwucyfrową lub wysoką jednocyfrową dynamikę”.

O zmianie podejścia do produktów, sieci sprzedaży i kontaktu z klientem — mówi Joao Bras Jorge, nowy prezes Banku Millennium.

„Puls Biznesu”: Prognozy makroekonomiczne są bardziej optymistyczne, czy planujecie korekty w strategii na lata 2013-15?

Joao Bras Jorge, prezes Banku Millennium: Dobre prognozy makroekonomiczne na obecny rok (naszym zdaniem PKB Polski wzrośnie o 3,2 proc.), szczególnie prognozy wzrostu konsumpcji prywatnej i inwestycji, dadzą nam szansę na przyspieszenie. Rozpoczniemy nową fazę rozwoju bankowości korporacyjnej nie tylko w zakresie finansowania inwestycji i bieżącej działalności, ale też oferując firmom innowacyjne rozwiązania płatności elektronicznych oraz bankowości transakcyjnej. W bankowości detalicznej, po kilkuletnim okresie taktycznego stawiania na najbardziej rentowne produkty: kredyty gotówkowe i rachunki oszczędnościowe, zaczniemy transformację w kierunku w pełni wielokanałowego podejścia opartego na najnowszych osiągnięciach technologicznych i innowacyjnych rozwiązaniach.

Czy gotowa jest strategia dla sieci oddziałów Millennium? Będzie ich więcej czy mniej?

Nie chodzi tylko o przegląd strategii dla oddziałów, ale szerzej, przegląd wszystkich kanałów dystrybucji. Zauważalny jest trend przenoszenia klientów do obsługi przez zdalne kanały i rozwój technologii mobilnych. To powody, dla których warto dokonać redefinicji funkcji przypisanych dziś oddziałom. Chcemy zróżnicować oddziały pod względem formatów i wielkości. Myślimy także o mniejszych placówkach, w których obsługa będzie mocniej niż dziś wspierana przez technologie i kanały zdalne, być może znajdą się one także w mniejszych miejscowościach. W tym modelu wzrośnie rola klasycznych placówek w budowaniu relacji z klientami i doradztwie. Równolegle będziemy rozwijali mobilne kanały dystrybucji oraz pracowali nad integracją wielokanałową. Część oddziałów, kilka-kilkanaście procent, zyska nowe lokalizacje, wygodniejsze dla klientów i charakteryzujące się większym potencjałem biznesowym.

Jaki wpływ na przychody banku będzie miała obniżka stawek interchange?

Gwałtowny spadek opłat interchange całkowicie zmieni model biznesowy kart płatniczych.

Zmiana ta może spowodować przesunięcie kosztów systemu z akceptantów, na indywidualnych konsumentów, jednakże banki są zdecydowane, by nie nastąpiła całkowita zmiana kierunku rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Naszym zdaniem, w 2014 r. wystąpi na polskim rynku tendencja do stosowania jedynie krótkoterminowych ofert „cash back” o charakterze promocyjnym lub do stosowania korzyści lojalnościowych jedynie w wypadku zobowiązania do ściślejszej relacji z bankiem.

Pełna wersja wywiadu na pb.pl, a w niej m.in. o planach dotyczących bankowości mobilnej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu