Porty regionalne liczą na nowe połączenia

Adam Brzozowski
05-04-2002, 00:00

Przedstawiciele regionalnych portów lotniczych obawiają się spadku przychodów po wejściu LOT do Star Alliance. Liczą natomiast na uruchomienie nowych zagranicznych połączeń.

Przedstawiciele zarządów regionalnych portów lotniczych będą rozmawiać o przyszłości w świetle sojuszu LOT ze Star Alliance w przyszłym tygodniu, na zjeździe Związku Portów Lotniczych w Łodzi. Dyskusja zapowiada się ciekawie, bo opinie na ten temat są bardzo różne.

Michał Marzec, prezes spółki oraz dyrektor Portu Lotniczego Łódź Lublinek, patrzy na nowych sojuszników LOT z dystansem. Lotnisko nie obsługuje rejsów zagranicznych. Zdaniem Michała Marca, zagrożeniem może być sprowadzenie regionalnych lotnisk do roli portów, z których pasażerowie będą dowożeni do Niemiec, skąd do miejsc docelowych polecą samolotami Lufthansy.

Według przedstawicieli Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, które zarządza stołecznym Okęciem, ewentualna pozycja LOT jako linii dostarczającej pasażerów Lufthansie nie będzie oznaczała spadku przychodów polskich portów.

— Alians może usprawnić połączenia między Wrocławiem a Niemcami. Zyskać mogą na tym klienci, ponieważ ceny biletów staną się bardziej konkurencyjne. Powstaną również nowe połączenia. Obecnie obsługujemy rejsy do Monachium, Frankfurtu oraz Kopenhagi, a w związku z nawiązaniem współpracy z Lufthansą mogą zostać uruchomione loty do Hamburga i Düsseldorfu — twierdzi Fryderyk Krukowski, wiceprezes spółki Porty Lotnicze Wrocław.

Krzyszof Pawłowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica, również liczy, że po włączeniu LOT do Star Alliance zwiększy się częstotliwość połączeń między stolicą Wielkopolski a niemieckimi miastami. Już teraz lotnisko obsługują w większości linie tego sojuszu. Według obowiązującego od kwietnia rozkładu, port obsługuje loty do Kopenhagi (SAS i LOT) oraz Düsseldorfu i Hanoweru (LOT), a także do Wiednia (Austrian Airlines) Według prezesa PL Poznań, zmiejszyć może się natomiast liczba rejsów do mniejszych miast, np. Hanoweru, ale wśród nowych połączeń znajdą się Monachium, Frankfurt czy Berlin.

Niektóre z regionalnych lotnisk nie kryją niezadowolenia z wyboru Star Alliance na sojusznika LOT. Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego Gdańsk-Trójmiasto, uważa, że sojusz z Lufthansą pozwoli rozwinąć połączenia z Kopenhagą (linie SAS obsługują loty z Gdańska), oraz z Niemcami (LOT wykonuje rejsy m.in. do Hamburga), jednak gdyby rząd wybrał do aliansu sojusz Oneworld, którego członkiem są British Airways, wówczas z polskich portów mogłyby startować samoloty do Londynu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Brzozowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Porty regionalne liczą na nowe połączenia