Pośredników trzeba dobierać starannie

Radosław Górecki
opublikowano: 1999-10-08 00:00

Pośredników trzeba dobierać starannie

POŻYTECZNE RADY: Tomasz Błeszyński z Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości podkreśla, że Dekalog Najemcy opracowany przez organizację może pomóc przedsiębiorcom w uniknięciu nieuczciwych i nieprofesjonalnych agencji nieruchomości. fot. Małgorzata Pstrągowska

Przedstawiciele Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości uważają, że bardzo istotne przy wyborze agencji jest sprawdzenie jej wiarygodności. Podkreślają oni, że uczciwe biuro nie ma nic do ukrycia i na prośbę klienta powinno przedstawić dokumenty potwierdzające jego wiarygodność.

Jako pierwsi prezentujemy Dekalog Najemcy, który opracowała Polska Federacja Rynku Nieruchomości.

Uniwersalny zbiór

— Przygotowane przez nas przykazania można zastosować zarówno przy wyborze agencji zajmującej się obrotem nieruchomościami komercyjnymi jak i sprzedażą czy wynajmem mieszkań — twierdzi Tomasz Błeszyński z PFRN.

Podkreśla on, że transakcje najmu bądź sprzedaży powierzchni biurowej, magazynowej czy handlowej są bardzo skomplikowane i trudniejsze do przeprowadzenia, niż w przypadku np. mieszkań. Dlatego bardzo istotną sprawą jest to, czy agencja, którą wybierze biznesmen, będzie profesjonalna.

— Mimo iż polski rynek nieruchomości jest już dobrze rozwinięty, trzeba uważać, aby nie paść ofiarą oszustów — przestrzega Tomasz Błeszyński.

Zdarza się, że „pośrednicy” pobierają zaliczkę za rezerwację powierzchni w biurowcu, a gdy po tygodniu przychodzi do podpisania umowy, znikają bez śladu.

Z polecenia i ogłoszenia

Jak wynika z obserwacji Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości, większość przedsiębiorców, którzy wynajmują lub kupują budynki, decyduje się na wybór agencji korzystając albo z rekomendacji, albo z ogłoszenia prasowego. Część klientów biur nieruchomości trafia do nich dzięki tablicy informacyjnej zawieszonej np. na budowanym biurowcu. Dlatego wskazane jest, aby biurowiec miał wyłącznego przedstawiciela, który będzie dysponował dostępną w nim powierzchnią. Może on wtedy kontrolować wynajem lub sprzedaż, wybierając agencje, które będą z nim współpracowały.

Radosław Górecki