Potrójna oferta Embraera dla Polski

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-03-11 20:00

Propozycjami dla przemysłu i wojska brazylijski producent samolotów stara się przekonać polskie władze do zawarcia kontraktu na dużą dostawę dla Lotu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaką ofertę brazylijski producent złożył Polsce
  • co zawiera proponowany transfer technologii
  • ile PLL LOT ma swojej flocie Embraerów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Koncern z Ameryki Południowej podpisał list intencyjny dotyczący partnerstwa z Siecią Badawczą Łukasiewicz Instytutem Lotnictwa w Warszawie. Współpraca obejmie badania i rozwój w zakresie materiałów i nowych technologii. Francisco Gomes Neto, prezes Embraera zapewniał, że partnerstwo w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń przyczyni się do wzmocnienia pozycji polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. Jego zdaniem, w ciągu najbliższych 10 lat może ono wygenerować dla Polski przychód w wysokości 3 mld USD oraz stworzyć 5 tys. nowych miejsc pracy.

Ta umowa to tylko część oferty Embraera, który jest też gotów dostarczyć samoloty transportowe dla naszej armii, ale przede wszystkim liczy na duży kontrakt na dostawę maszyn cywilnych. W grudniu ubiegłego roku PLL Lot głosił, że zamierza kupić 84 nowe samoloty przeznaczone na trasy regionalne. Brazylijska firma zaoferowała maszyny E2. Konkuruje z europejskim Airbusem i jego modelem A220. Lot nie podjął jeszcze decyzji o wyborze dostawcy, ma to zrobić do końca marca, a pierwsze maszyny miałyby zostać odebrane w 2026 r.

- Nadal czekamy na ostateczną decyzję. Mamy wieloletnią współpracę z Lotem. Nasze zapowiadane plany rozwojowe dotyczące linii produkcyjnej i serwisowania samolotów w Polsce to poważna oferta. Liczymy na pozytywne dla nas wyniki przetargu – podkreślił Francisco Gomes Neto.

- Od ponad 25 lat jesteśmy częścią polskiego systemu lotniczego. Wraz z dynamicznym rozwojem Embraera na całym świecie chcemy także rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów – powiedział na konferencji prasowej Francisco Gomes Neto.

Trzeci co do wielkości producent samolotów na świecie, po Airbusie i Boeingu, działa w czterech sektorach: cywilnym, biznesowym, obronnym i transportowym. Obecnie na świecie lata ponad 9 tys. maszyn tej firmy. Ubiegły rok był dla Embraera udany. Przychody wyniosły 6,4 mld USD (wzrost o 21 proc. r/r), a zysk EBIT 708 mln USD (wzrost o 102 proc.). W tym roku firma prognozuje przychody na poziomie 7-7,5 mld USD, a w powietrze ma wzbić się 280 nowych maszyn, o 74 więcej niż w 2024 r.

Firma od lat jest na polskim rynku. Stworzyła tu ponad 1,3 tys. miejsc pracy i współpracuje z 18 lokalnymi niezależnymi dostawcami. Fotele do jej samolotów są produkowane w Świebodzinie, pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a kluczowe komponenty silników w Kaliszu.

Nasz narodowy przewoźnik wozi pasażerów embraerami od 1999 r. Obecnie we flocie Lotu liczącej 86 samolotów 47 to maszyny brazylijskiego producenta. Wojsku oferuje on samoloty transportowe KC-390 Millenium. Dotychczas zakupiły je armie Holandii, Czech, Portugalii, Węgier, Austrii i Korei Południowej. Wybrane zostały przez Słowację i Szwecję.