Potrzebne jest nowe prawo pocztowe

Marcin Bołtryk
opublikowano: 18-06-2009, 00:00

Obraz, jaki się wyłania z raportu UOKiK o firmach kurierskich, może przerazić. Ale kurierzy się bronią.

Kurierzy czekają na przepisy

Obraz, jaki się wyłania z raportu UOKiK o firmach kurierskich, może przerazić. Ale kurierzy się bronią.

Ograniczanie odpowiedzialności za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, utrudnianie rozpatrzenia reklamacji — to tylko niektóre grzeszki firm kurierskich. Wykrył je podczas kontroli UOKiK. Dotyczyła umów i regulaminów świadczenia usług u 30 przedsiębiorców, wybranych losowo na terenie całego kraju.

Wiele błędów

U wszystkich były nieprawidłowości. Zarzuty UOKiK dotyczą głównie stosowania przez firmy kurierskie postanowień, które mogą naruszać przepisy i są identyczne z umieszczonymi w rejestrze klauzul niedozwolonych. To pierwsza analiza regulaminów firm kurierskich przeprowadzona przez urząd.

"Nadając przesyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej, oczekujemy przede wszystkim, że trafi ona do odbiorcy terminowo i w nienaruszonym stanie. Niewielu konsumentów jednak zdaje sobie sprawę z tego, jaką tak naprawdę zawiera umowę, wysyłając przesyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej, i na podstawie jakich przepisów może dochodzić ewentualnych roszczeń" — czytamy w informacji towarzyszącej raportowi.

W wyniku badania prezes UOKiK wszczęła dotąd postępowania przeciw 13 przedsiębiorcom z tytułu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W przygotowaniu jest 12 kolejnych.

Konieczna ustawa

Z raportu UOKiK wynika również, że firmy kurierskie nie przekazują precyzyjnych informacji o rodzaju świadczonej usługi. Co na to kurierzy?

— Wiąże się to ściśle z brakiem odpowiednich uregulowań prawnych. Większość firm kurierskich korzysta, zależnie od rodzaju zawieranej umowy, z przepisów dotyczących usług przewozowych lub pocztowych. W efekcie klienci nie do końca wiedzą, jakie roszczenia przysługują im z tytułu niewykonania umowy. Dlatego z niecierpliwością czekamy na nową ustawę, która doprecyzuje pojęcie usługi kurierskiej, a co za tym idzie — wyraźnie określi uprawnienia konsumenckie — uważa Jarosław Śliwa, prezes Siódemki.

Dodaje, że terminologia prawna, np. w Prawie przewozowym lub rozporządzeniu reklamacyjnym, jest dla wielu klientów niezrozumiała. A to może powodować trudności jej interpretacji przy dochodzeniu swoich praw.

— Konieczne jest jej przełożenie na język przystępny dla przeciętnego konsumenta. Dzięki temu klient będzie bardziej świadomy swoich praw, podpisując umowę z firmą kurierską. Ale chciałbym podkreślić, że raport UOKiK jest dla nas, podobnie jak dla innych podmiotów działających na rynku usług kurierskich, cennym źródłem informacji. Zawarte w nim uwagi i sugestie pozwolą nam podnieść jakość usług. Pamiętajmy, że większość firm kurierskich skupia się na klientach biznesowych. Rynek usług B2C dopiero się rozwija, dlatego liczymy, że w toku dalszych działań kwestie formalno-prawne zostaną dopracowane — uważa Jarosław Śliwa.

To jeszcze potrwa

Raport UOKiK, poza odniesieniami do reguł stosowanych przez firmy kurierskie, dotyka także spraw fundamentalnych dla systemowych rozwiązań w tej branży.

— Firmy wiele raz zwracały uwagę na konieczność uregulowania zasad świadczenia przez nie usług. Mamy nadzieję, że w nowym prawie pocztowym, które będzie wdrożeniem dyrektywy UE, sprawy te będą uregulowane. Choć DHL Express nie był badany przez UOKIK, to szczegółowo przeanalizujemy treść raportu — zapowiada Tomasz Buraś, prezes DHL Express.

DPD Polska, której szefem jest Rafał Nawłoka, stale weryfikuje swój regulamin.

— Robimy to w porozumieniu z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, aby regulamin był zgodny z nowymi zapisami w prawie przewozowym i pocztowym. Dwa tygodnie temu wprowadziliśmy nowe zapisy. Polska pod względem prawnym odstaje od innych krajów europejskich. I jeszcze to potrwa. Przystąpienie do Unii spowodowało, że pojawiły się sprzeczne przepisy, wymagające dodatkowych adnotacji czy interpretacji. Polskie prawo wciąż się zmienia, trwają dyskusje nad prawem przewozowym i pocztowym, w których DPD stara się brać udział. Ale do stanu idealnego nadal daleko — twierdzi Rafał Nawłoka.

13

Przeciwko tylu firmom wszczęto po kontroli UOKiK postępowania z tytułu naruszenia interesów konsumentów.

Podczas kontroli UOKiK sprawdził wzorce umów stosowanych przez ogólnopolskie i lokalne firmy kurierskie. Skontrolował 30 przedsiębiorców: A-Post (Tychy) — firma zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej, Agap (Warszawa), Barka (Wrocław), Bis Centro Car (Wrocław), Błyskawica (Gdynia), Business Park Service (Gdańsk), Eurokurier (Tarnowskie Góry), Express Line (Warszawa), Federal Express Poland (Warszawa), General Logistics Systems Poland (Komorniki), Goniec Rowerowy Rowerowe Usługi Kurierskie (Szczecin), InPost (Kraków), KMB Gro — UPS (Wrocław), K2 Kurier (Jazowsko), Koliber Express Usługi Transportowe (Warszawa), Kolporter (Kielce), Miejskie Przesyłki Doręczeniowe (Rybnik), PAF operator Pocztowy (Białystok), Posta (Warszawa) — firma zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej, Quriers (Łódź), Riders Express (Warszawa), Siódemka (Warszawa), Sped Express (Kąty), Sprinter (Warszawa), TBA Express (Marki), TNT Express Worldwide Poland (Warszawa), UPS Polska (Warszawa), Viktorio (Warszawa), X-Press Couriers (Warszawa), ZAP (Warszawa).

Kontrola UOKiK wykazała, że głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi już na etapie nadawania przesyłki. Regulaminy często nie zawierały jednoznacznych kryteriów, czy przesyłka jest traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa. Urząd kwestionuje również zapisy utrudniające dochodzenie reklamacji. Przykładem jest zobowiązywanie konsumenta do dołączenia "dodatkowych, innych, wszelkich" dokumentów, nie wymienionych w regulaminie. A firmy w umowach zastrzegają, że niezłożenie tych dokumentów sprawi, iż reklamacja nie będzie rozpatrzona.

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane