Powerdot, inwestor i operator stacji ładowania aut elektrycznych, dostał nowy zastrzyk kapitału z przeznaczeniem na inwestycje w rozbudowę sieci ogólnodostępnych punktów ładowania na rykach, na których działa, czyli we Francji, w Portugalii, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii i Polsce. W ramach zamkniętej właśnie nowej rundy finansowania otrzyma 100 mln EUR. Kapitał pochodzi od notowanego na giełdzie w Paryżu funduszu infrastrukturalnego Antin, który już wcześniej, w maju 2022 r., dokapitalizował Powerdot kwotą 150 mln EUR, a także od portugalskiej grupy Arie. Dzięki kolejnym rundom finansowania na koniec przyszłego roku łączna wartość inwestycji Powerdot w Europie wyniesie 260 mln EUR.
Znacząca część kwoty wzmocni polski rynek, gdzie Powerdot jest w trakcie budowy potężnej sieci stacji szybkiego ładowania.
– Uwzględniając już realizowane i rozpoczęte inwestycje, Powerdot przeznaczy na rozwój infrastruktury w Polsce łącznie 200 mln zł do końca 2025 r. – informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Pieniądze przeznaczone będą na budowę sieci stacji ładowania o dużej mocy rozlokowanych w całym kraju, a także na rozwój technologii ułatwiających korzystanie z usługi ładowania samochodu, w tym nowoczesnych płatności.
Powerdot jest w trakcie budowy 600 stacji ładowania przy sklepach Biedronka w całym kraju o mocy 120 kW każda. Inwestycja spowoduje potrojenie dostępnej w Polsce liczby złączy DC o mocy powyżej 100 kW. Powerdot tworzy też infrastrukturę dla licznych parków i galerii handlowych usytuowanych w różnych częściach Polski. Realizuje także inwestycje dla franczyzobiorców takich marek detalicznych jak Inter Marche, SPAR, Auchan czy E.Leclerc. Firma może też pochwalić się partnerstwem z Gorzowem Wielkopolskim, w ramach którego tworzy miejską sieć stacji ładowania. Powerdot pokrywa wszystkie koszty związane z budowanymi stacjami ładowania, a następnie pełni funkcję ich operatora.
Powerdot nie jest największym operatorem stacji ładowania w naszym kraju, ale z pewnością jest jednym z najbardziej aktywnych inwestorów. Niemal połowa ze 153 stacji ładowania odebranych przez Urząd Dozoru Technicznego w styczniu 2024 r. należała do Powerdot. Do dziś spółka uruchomiła w Polsce ponad 250 ogólnodostępnych punktów ładowania i jest w trakcie realizacji 1,5 tys. kolejnych.
– Polska jest dla Powerdot jednym z najważniejszych rynków ze względu na wielkość, potencjał ekonomiczny, a także stosunkowo wczesny etap rozwoju elektromobilności. Wartość realizowanych w Polsce projektów jest większa od inwestycji Powerdot w Hiszpanii, Portugalii czy Belgii, ustępując pod względem wielkości jedynie rynkowi francuskiemu – mówi Grigoriy Grigoriev.
W całej Europie Powerdot uruchomił już 5 tys. punktów ładowania i jest w trakcie realizacji kolejnych 10 tys.
Tyle ogólnodostępnych punktów w 3362 stacjach ładowania aut elektrycznych funkcjonowało w Polsce pod koniec stycznia 2024 r. 27 proc. z nich to punkty ładowania prądem stałym, a 63 proc. – wolne punkty prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu oddano do użytku 153 nowe punkty.