Powstaje coraz mniej stacji paliwowych

Arkadiusz Gdowski
opublikowano: 28-06-1999, 00:00

Powstaje coraz mniej stacji paliwowych

TRUDNE INWESTYCJE: Lokalne władze narzucają inwestorowi coraz więcej obowiązków. Najczęściej musi on łożyć na przebudowę układu komunikacyjnego w pobliżu swej stacji paliw — mówi Ryszard Muciek. fot. ARC

W Polsce kończy się boom na budowę stacji paliwowych. Zachodnie koncerny naftowe podzieliły już między siebie najlepsze lokalizacje w miastach. Wyścig rozpocznie się na nowo dopiero, gdy ruszy budowa autostrad.

Według Ryszarda Mućka, prezesa łódzkiego Variteksu, zagraniczne koncerny paliwowe nasyciły już miasta swoimi stacjami. Teraz poczekają na budowę autostrad.

Cisza przed burzą

Varitex wybudował 70 stacji dla zachodnich firm, zmodernizował też kilkanaście dawnego CPN-u. Do ubiegłego roku oddawał ich po 15-16. W tym roku będą może cztery.

— Wyścig o najlepsze miejsca w miastach już się skończył. W ciągu ostatnich dwóch lat ceny ziemi wzrosły o 50 proc. Rosną apetyty władz lokalnych, które żądają od inwestora większych świadczeń, np. współfinansowania przebudowy dróg i infrastruktury w okolicy stacji — mówi prezes Muciek.

Wszystko to sprawiło, że Shell, Esso, Aral, BP i inni uznali, że nadszedł czas analizy rynku i ostrożniejszego inwestowania, choć jeszcze w 1998 roku nic na to nie wskazywało. Przy trasach też nie budują zbyt wiele. Nie ma sensu wydawać po 2 mln zł na samą stację, gdy za parę lat nikt do niej może nie zajrzy, bo większość ruchu przejmie autostrada. Na Zachodzie szacuje się, że jedna stacja obsługuje 10 tys. mieszkańców. Obecnie w przypadku planowanych inwestycji trudno powiedzieć, czy te wyliczenia sprawdzą się w Polsce.

Nim powstaną autostrady

Łódzka firma specjalizuje się w budowie stacji. Stąd pochodziło 90 procent jej przychodów. Teraz ledwie 10.

— Zdążyliśmy rozwinąć inne działy. Pierwszą stację postawiliśmy w 1994 roku — wyjaśnia prezes.

Obecnie 65 procent przychodów firmy pochodzi z budownictwa przemysłowego, 10 — z obiektów oddawanych dla sieci handlowych, 15 — budowli użyteczności publicznej. Spółka planuje w tym roku sprzedaż o wartości przynajmniej 80 mln złotych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Gdowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Powstaje coraz mniej stacji paliwowych