Programowy dokument Komisji Europejskiej zakłada utworzenie do 2010 r. tzw. autostrad morskich, służących rozwiązaniu problemu transportu drogowego w Europie.
Pośród czterech najważniejszych wąskich gardeł transportowych w Europie wskazane zostało także połączenie systemów drogowych Polski i Niemiec.
— Od 1 lipca 2003 r. większość autostrad w Europie będzie płatna. W Niemczech za przejazd jednej ciężarówki trzeba będzie zapłacić 150 EUR. We Francji dwa razy tyle. Natomiast rząd szwajcarski podjął decyzję, aby wszystkie samochody ciężarowe pokonywały ten kraj na platformach kolejowych. Istnieje zatem potrzeba stworzenia nowej, morskiej linii transportowej — mówi Andrzej Montwiłł, prezes Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Nowa linia morska powstanie niedługo między portami w Nantes i Szczecinie. Na ten temat rozmawiano podczas wizyty w Szczecinie kierownictwa portu Atlantiqve z Nantes Saint-Nazaire.
Podczas spotkania, które odbyło się, dwa dni temu w Szczecinie analizowano aktualną sytuację transportu europejskiego.
— Wąskie gardła transportu drogowego skłaniają do rozwijania żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Nasze porty są podobne. Musimy to wykorzystać, tworząc nową linię żeglugową zwaną potocznie autostradą morską — powiedział Gerard Patey, naczelny dyrektor Portu Atlantiqve w Nantes.
Rozwój żeglugi morskiej bliskiego zasięgu jest szansą dla małych armatorów, operujących kilkoma statkami. Podczas polsko-francuskiego spotkania mówiono o wykorzystaniu należących do Euroafryki statków, które pływają z ładunkami do Afryki, a powracają z pustymi ładowniami. Po drodze mogłyby zabierać towary z Nantes do Szczecina.
—Ten wariant nie będzie łatwy do zrealizowania. Armatorzy mogą ponieść spore koszty. Unia Europejska w programie unijnym Marco Polo porzewidziała jednak ich refundację. Przez 2 lata przewoźnicy będą otrzymywać zwrot 30 proc. poniesionych kosztów. Lepszy taki start niż żaden — mówi Andrzej Montwiłł.
Jesienią obydwie strony, tym razem we Francji, będą kontynuowały rozmowy na temat budowy autostrady morskiej między portami z Nantes i Szczecina.