Powstanie 7 tysięcy sklepów Żabka
Nowa sieć handlowa ma kosztować 700 mln zł
W ciągu najbliższych trzech lat poznański Elektromis otworzy 1,5 tys. małych sklepów w sieci Żabka. Na ich uruchomienie potrzeba 150 mln zł.
Elektromis zamierza stworzyć kolejną ogólnokrajową sieć handlową. Docelowo pod wspólnym szyldem Żabka będzie działać 6-7 tys. sklepów. Obiekty Żabki będą się różnić od około 360 sklepów sieci Biedronka, które Elektromis sprzedał w 1997 r. firmie Jeronimo Martins z Portugalii. Typowa Żabka ma być małym sklepem, o powierzchni około 65 mkw., o ściśle określonej ofercie handlowej, nie najtańszym, ale też nie ekskluzywnym. Biedronka natomiast skupiała sklepy dyskontowe.
— Nie istniała w Polsce sieć sprzedaży, która skupiałaby małe sklepy. Najwięcej Żabek pojawi się w ciągu najbliższych trzech lat. W tym czasie chcemy otworzyć około 1,5 tys. placówek. Co miesiąc będzie powstawało od 30 do 50 nowych sklepów — mówi Ireneusz Król, dyrektor departamentu organizacji sieci handlowej w Elektromisie.
Ireneusz Król szacuje, że uruchomienie każdego sklepu będzie kosztowało 100 tys. zł. Na utworzenie 1,5 tys. punktów handlowych potrzeba więc ok. 150 mln zł. Budowa całej sieci pochłonie 700 mln zł. Nie udało nam się dowiedzieć, czy koszty otwarcia sklepów pokryje Elektromis, a jeżeli tak, to skąd weźmie na to pieniądze. Gdyby sieć Żabka działała na zasadach franchisingu, główny ciężar inwestycji ponieśliby indywidualni handlowcy.
Pierwsze w lipcu
Pierwsze sklepy z sieci Żabka zaczną działać w środku lata.
— Wybór lokalizacji, podpisanie kontraktów na wynajem lokalu oraz na prowadzenie sklepu, a także nadzór nad funkcjonowaniem placówki będzie należał do naszego regionalnego przedstawiciela. Kraj podzieliliśmy na 103 regiony — tylu też będziemy mieli agentów w terenie. W tej chwili przygotowujemy do pracy pierwszą grupę przedstawicieli regionalnych. Na początku lata postarają się o założenie pierwszych sklepów — zapewnia dyrektor Król.
Dla 3 tysięcy
Sklepy będą powstawać w miejscowościach o liczbie mieszkańców przekraczającej 3 tys. osób. Aby sklep był rentowny, jego miesięczne obroty nie mogą być niższe niż 400 tys. zł. Na początku Żabki będą powstawały wyłącznie w lokalach wynajmowanych na 10 lat. Jednak w przyszłości inwestor zdecyduje się na budowę własnych obiektów.
— W Poznaniu i Swarzędzu działa siedem eksperymentalnych sklepów Żabka. Pomogły one wypracować optymalny model działania dla całej sieci — tłumaczy Ireneusz Król.
INTERES NA ROGU: Po sprzedaży Biedronki Mariusz Świtalski, szef Elektromisu, zainwestuje w sieć małych sklepików. Poznański eksperyment pokazał, że najlepsza jest lokalizacja narożna. fot. ARC