POZNAŃ PLANUJE SIEĆ SZYBKICH TRAMWAJÓW

Marlena Kaczmarek
12-07-2000, 00:00

POZNAŃ PLANUJE SIEĆ SZYBKICH TRAMWAJÓW

Inwestycja za ponad 220 mln zł może być realizowana najwcześniej za 3 lata

INWESTORZY: Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, projekt zostanie zrealizowany pod warunkiem partycypacji w kosztach powiatu i województwa. fot. PD

Ponad 220 mln zł ma kosztować projektowana szybka komunikacja tramwajowa, która połączy Piątkowo z Mosiną, Murowaną Goślinę ze Starołęką, Złotniki z Dworcem Letnim PKP oraz Swarzędz z Ogrodami. Realizacja tego projektu ma nastąpić nie wcześniej niż za 3-4 lata.

Tramper, czyli studium zintegrowania komunikacji kolejowej i tramwajowej w aglomeracji poznańskiej, został opracowany przez naukowców pod kierunkiem Andrzeja Ryżyńskiego z Politechniki Poznańskiej. Zawiera on plan wykorzystania istniejącej sieci tramwajowej i kolejowej w Poznaniu i sąsiadujących gminach w celu stworzenia szybkiej komunikacji tramwajowej. Projekt dotyczy połączeń na trasach Piątkowo-Mosina, Murowana Goślina-Starołęka, Złotniki-Dworzec Letni PKP oraz Swarzędz-Ogrody. Koszt inwestycji wyniesie ponad 220 mln zł.

Powstanie studium

Zdaniem Andrzeja Krycha, specjalisty z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej, zanim projekt będzie mógł być realizowany, konieczne jest opracowanie studium wykonalności.

— Studium wykonalności projektu może zostać opracowane w ciągu roku, na co wcześniej ogłoszony zostanie przetarg. Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia projekt może zostać zrealizowany już w przyszłym roku. Jednak większym problemem są źródła zasilania, na których stworzenie potrzeba 3-4 lat.

Mniejszym problemem są pieniądze na realizację inwestycji, zwłaszcza że beneficjentami projektu są gminy, miasto Poznań oraz przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozowe – mówi Andrzej Krych.

Pierwsza trasa Piątkowo-Mosina wraz z zakupem taboru ma kosztować około 95 mln zł. Druga trasa – Murowana Goślina-Starołęka wykorzystać ma nie zelektryfikowaną linię kolejową Poznań Wschód-Czerwonak-Murowana Goślina, która połączona zostanie z układem tramwajowym trasą Zawady-Poznań Wschód.

Tabor najdroższy

Tramper przewiduje, że ta część inwestycji wyniesie około 53 mln zł. Najmniej kosztować będzie wybudowanie i zakup taboru dla trzeciej trasy Złotniki-Dworzec Letni PKP. Tę część inwestycji obliczono na około 22 mln zł. 51 mln zł kosztować ma połączenie Swarzędza z Ogrodami. Koszt zakupu pojazdów obsługujących trasy oszacowano na 130 mln zł. Będą one wyposażone w silniki elektryczne i spalinowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / POZNAŃ PLANUJE SIEĆ SZYBKICH TRAMWAJÓW