POZNAŃ PLANUJE SIEĆ SZYBKICH TRAMWAJÓW

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 12-07-2000, 00:00

POZNAŃ PLANUJE SIEĆ SZYBKICH TRAMWAJÓW

Inwestycja za ponad 220 mln zł może być realizowana najwcześniej za 3 lata

INWESTORZY: Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, projekt zostanie zrealizowany pod warunkiem partycypacji w kosztach powiatu i województwa. fot. PD

Ponad 220 mln zł ma kosztować projektowana szybka komunikacja tramwajowa, która połączy Piątkowo z Mosiną, Murowaną Goślinę ze Starołęką, Złotniki z Dworcem Letnim PKP oraz Swarzędz z Ogrodami. Realizacja tego projektu ma nastąpić nie wcześniej niż za 3-4 lata.

Tramper, czyli studium zintegrowania komunikacji kolejowej i tramwajowej w aglomeracji poznańskiej, został opracowany przez naukowców pod kierunkiem Andrzeja Ryżyńskiego z Politechniki Poznańskiej. Zawiera on plan wykorzystania istniejącej sieci tramwajowej i kolejowej w Poznaniu i sąsiadujących gminach w celu stworzenia szybkiej komunikacji tramwajowej. Projekt dotyczy połączeń na trasach Piątkowo-Mosina, Murowana Goślina-Starołęka, Złotniki-Dworzec Letni PKP oraz Swarzędz-Ogrody. Koszt inwestycji wyniesie ponad 220 mln zł.

Powstanie studium

Zdaniem Andrzeja Krycha, specjalisty z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej, zanim projekt będzie mógł być realizowany, konieczne jest opracowanie studium wykonalności.

— Studium wykonalności projektu może zostać opracowane w ciągu roku, na co wcześniej ogłoszony zostanie przetarg. Z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia projekt może zostać zrealizowany już w przyszłym roku. Jednak większym problemem są źródła zasilania, na których stworzenie potrzeba 3-4 lat.

Mniejszym problemem są pieniądze na realizację inwestycji, zwłaszcza że beneficjentami projektu są gminy, miasto Poznań oraz przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozowe – mówi Andrzej Krych.

Pierwsza trasa Piątkowo-Mosina wraz z zakupem taboru ma kosztować około 95 mln zł. Druga trasa – Murowana Goślina-Starołęka wykorzystać ma nie zelektryfikowaną linię kolejową Poznań Wschód-Czerwonak-Murowana Goślina, która połączona zostanie z układem tramwajowym trasą Zawady-Poznań Wschód.

Tabor najdroższy

Tramper przewiduje, że ta część inwestycji wyniesie około 53 mln zł. Najmniej kosztować będzie wybudowanie i zakup taboru dla trzeciej trasy Złotniki-Dworzec Letni PKP. Tę część inwestycji obliczono na około 22 mln zł. 51 mln zł kosztować ma połączenie Swarzędza z Ogrodami. Koszt zakupu pojazdów obsługujących trasy oszacowano na 130 mln zł. Będą one wyposażone w silniki elektryczne i spalinowe.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Polecane