W Polsce działają 372 centra handlowe. W dużych miastach zaczyna brakować miejsca na duże inwestycje handlowe. W najbliższym czasie będą powstawać mniejsze kompleksy.
Według analityków z DTZ, inwestorzy koncentrują się na mniejszych projektach, ponieważ są bardziej odporne na wahania koniunktury i atrakcyjniejsze dla najemców głównych ulic handlowych.
W 2012 r. przybyły w Polsce 33 centra handlowe, a 15 rozbudowano. Ponad połowa nowej powierzchni powstała w centrach, których powierzchnia nie przekracza 10 tys. mkw. Nie inaczej jest w Poznaniu. Mieści się tam 14 centrów handlowych. To łącznie 637 tys. mkw., z czego ponad 456 tys. w galeriach. Powierzchnia handlowa przypadająca na liczbę mieszkańców w tym mieście (800 tys.) jest jedną największych w kraju. W Poznaniu trwa budowa 5 kolejnych centrów. Do końca 2013 r. powstanie tam 70 tys. mkw. powierzchni handlowej.
Największym projektem jest Poznań City Center (58 tys. mkw.) — galeria, która będzie połączona z dworcem kolejowym. Inwestorzy jednak celują w mniejsze projekty. W poznańskim Dębcu powstanie galeria o powierzchni 977 tys. mkw.
W planach są m.in. centrum handlowe Łacina i projekt Półwiejska 2. Mimo tak dużego nasycenia powierzchnią handlową liczba pustostanów w mieście w końcówce 2012 r. wynosiła od 2 do 5 proc. Czynsze w najlepszych obiektach handlowych wynoszą od 42 do 44 euro za mkw. miesięcznie.