POZNAŃ WALCZY O PRYMAT Z WARSZAWĄ
Konkurencja między turystycznymi targami branżowymi
Przedstawiciele biur podróży, którzy obserwują branżowe targi, zauważają ich segmentację. Na poznańskie targi Tour Salon nadal przyjeżdżać będą głównie ludzie z branży, natomiast TT Warsaw będą odwiedzać przedstawicielstwa zagranicznych organizacji turystycznych oraz zwykła publiczność.
Okrągłe daty zwykle skłaniają do refleksji. Dziesiąta edycja targów turystycznych Tour Salon była okazją do podsumowań, dotyczących nie tylko polskiego rynku turystycznego, ale i imprez targowych reprezentujących tę branżę. Większość naszych rozmówców podkreślała specjalistyczny charakter organizowanych w Poznaniu targów turystycznych.
— W tym roku nie byliśmy obecni na TT Warsaw. Choć stale obserwujemy warszawskie targi, to w 1999 roku uznaliśmy jednak, że uczestniczenie w nich nie przyniesie nam korzyści. Poznańskie targi kierowane są raczej do branży, dlatego też zdecydowaliśmy się tu pokazać — mówi Dariusz Rolak, dyrektor do spraw marketingu biura turystyki młodzieżowej Campus.
Serce w Poznaniu
Polscy touroperatorzy są przekonani, że targi warszawskie będą miejscem, gdzie przychodzić będzie publiczność oraz prezentowane będą nowości z branży. Większość kontraktów podpisywana będzie jednak w Poznaniu.
— Jestem zdania, że serce wszystkiego, co dzieje się w branży turystycznej, nadal bije w Poznaniu. Nasi kontrahenci wolą przychodzić na te targi. Faktem jest, że zagraniczne organizacje turystyczne preferują TT Warsaw. Agenci, czyli dystrybutorzy wycieczek polskich touroperatorów, wolą jednak przyjeżdżać do Poznania. Na Tour Salonie podpisuje się także więcej umów niż w stolicy — podkreśla Marek Śliwka, dyrektor biura Logos Tour.
Cudzoziemcy wolą stolicę
Odmienny pogląd na przyszłość poznańskich targów prezentują przedstawiciele zagranicznych organizacji turystycznych. Według nich, w najbliższym czasie warszawskie targi TT Warsaw będą popularniejsze od Tour Salonu.
— Według mnie, warszawskie targi będą w przyszłości o wiele ważniejsze od targów poznańskich. Na TT Warsaw większość wystawców stanowili przedstawiciele biur turystycznych — uważa Trudy Sonneveld z Hague Visitors & Convention Bureau.
Podobne zdanie prezentują przedstawiciele innych zagranicznych organizacji turystycznych.
— Pozycja warszawskich targów TT Warsaw z roku na rok będzie silniejsza — uważa Pierre-Yves David, przedstawiciel Francuskiego Ośrodka Informacji Turystycznej.
Na poznańskich targach dużą popularnością cieszyło się stoisko szwedzkie. Podczas targów nasi północni sąsiedzi prezentowali swój program turystyczny FocusPoland, który — jak nieoficjalnie się mówi — może być wstępem do otwarcia w Polsce przedstawicielstwa Szwedzkiej Organizacji Turystycznej.
DOSTAWCA TECHNOLOGII: W zeszłym roku wygraliśmy przetarg organizowany przez UKFiT na utworzenie turystycznej infolinii — tłumaczy swoją obecność na targach Zbigniew Główka, właściciel firmy Systemy Komputerowe Główka z Bielska-Białej.
84 METRY SZWECJI: Stoisko naszych północnych sąsiadów nie należało do największych ekspozycji narodowych na targach Tour Salon Ő99. W tym roku Szwecję reprezentowało jednak aż 9 firm. Przedstawiciele biur turystycznych uważają, że na większej promocji Polski w Szwecji i odwrotnie mogą zyskać obie strony.
SZWEDZKA KUCHNIA: Podczas pierwszego dnia poznańskich targów turystycznych Szwedzka Rada ds. Turystyki, zorganizowała dla gości mały poczęstunek, na którym serwowała tradycyjne dla Kraju Trzech Koron smakołyki.
WYBRALI POZNAŃ: Dotychczas regularnie braliśmy udział w targach TT Warsaw. W tym roku wybraliśmy jednak targi poznańskie, ponieważ adresowane są do branży — mówi Dariusz Rolak z biura turystyki młodzieżowej Campus.
PRODUKCJA TARGOWA: Holendrzy zachęcali do odwiedzenia swojego kraju, prezentując wyrób tradycyjnych drewnianych chodaków. Nie mogliśmy, niestety, dowiedzieć się, ile par powstanie w ciągu całych targów.