PPL kreślą przyszłość portów na Mazowszu

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-07-01 16:33

Ruch lotniczy w Polsce przybiera na sile, a państwowy zarządca tworzy nowe plany. Modernizacja lotniska Chopina postępuje, a port w Radomiu nie zostanie pogrzebany.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie są pomysły na zagospodarowanie lotniska Chopina po otwarciu portu w Baranowie
  • ile szacunkowo może pochłonąć modernizacja Okęcia
  • jaka jest przyszłość portu w Radomiu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Krajowe lotniska przeżywają oblężenie. Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w tym roku polskie porty obsłużą ponad 57 mln pasażerów, w 2030 — 71 mln, a w 2035 — 87 mln. Taki wzrost wymaga nowego podejścia. We wtorek Polskie Porty Lotnicze (PPL), państwowy zarządca portów lotniczych, zaprezentowały strategię do 2035 r.

— Polska jest zieloną wyspą na tle europejskiego lotnictwa. W ubiegłym roku w Europie liczba przewiezionych pasażerów wzrosła o 7,5 proc. r/r, a w Polsce wzrost był dwukrotnie większy. Jesteśmy w top 10 krajów, które najszybciej rozwijają międzynarodową siatkę połączeń — powiedział Adam Sanocki, wiceprezes Polskich Portów Lotniczych ds. strategii i marketingu.

W ubiegłym roku spółka zanotowała 1,62 mld zł przychodów (+24 proc. r/r) oraz 644,8 mln zł zysku netto (+72 proc.). Perłą w jej koronie jest Lotnisko Chopina, które nieustannie się rozrasta. W ubiegłym roku port obsłużył rekordową liczbę 21,3 mln pasażerów, co stanowi wzrost o ponad 15 proc. r/r. Prognozy na ten rok mówią o 24 mln.

— Cieszą nas wyniki operacyjne. W tym roku mieliśmy pięć dni, gdy obsługiwaliśmy po 80 tys. pasażerów dziennie. Do wtorku obsłużyliśmy ich w sumie 11 mln — stwierdził Łukasz Chaberski, prezes PPL.

Aby uniknąć zapchania lotniska, konieczna jest jego gruntowna modernizacja, która już trwa i ma pochłonąć 940 mln zł. Do tej pory uruchomiono przetarg m.in. na rozbudowę terminala (trwa wybór dokumentacji projektowej) i pirsu południowego, a także na skanery do bagażu podręcznego.

Plany obejmują również rozwiązanie problemu małej przepustowości wynikającej ze zbyt małej liczby płaszczyzn postojowych. Zgodnie z planem liczba płyt dla samolotów wąskokadłubowych ma wzrosnąć z 62 do 83, a dla szerokokadłubowych z 15 do 24. Kolejne wąskie gardło lotniska to system bagażowy. Modernizacja obejmie więc także jego rozbudowę.

— Uzyskaliśmy wszelkie zgody korporacyjne i już zaczęliśmy działania. Płyta PPS-15 jest w trakcie budowy, co zwiększy liczbę miejsc postojowych. Do końca przyszłego roku zostanie oddana — powiedział Łukasz Chaberski.

Lasek: na pewno nie sprzedamy Okęcia pod deweloperkę

Oddanie zmodernizowanego Lotniska Chopina do użytku planowane jest na IV kw. 2029 r., a jego przepustowość wzrośnie do ponad 30 mln pasażerów rocznie. W 2032 r. zastąpi je Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie. Decyzja o zagospodarowaniu Okęcia jeszcze nie zapadła.

— Rozmawiamy z zarządem lotniska i PPL. Na pewno nie sprzedamy tego terenu deweloperom na osiedle mieszkaniowe. Dobrym pomysłem na jego zagospodarowanie byłoby stworzenie centrum nowych technologii i innowacji, do którego mogłyby włączyć się Airbus Military, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Polska Akademia Nauk czy Wojskowa Akademia Techniczna. Zaplecze jest olbrzymie — powiedział PB Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), podkreślając strategiczne znaczenie Okęcia jako miejsca potencjalnej ewakuacji cywilów w sytuacji konfliktu zbrojnego.

Strategia PPL nie pomija również mniejszych portów na Mazowszu. Maciej Lasek kategorycznie wykluczył scenariusz zamknięcia portu w Radomiu. W czerwcu lotnisko uzyskało zgodę na wykonywanie 35 operacji cywilnych w ciągu dnia i 10 operacji lotniczych w nocy, a także na loty szkoleniowe.

— Decyzja o umożliwieniu wykonywania 10 operacji nocnych dla radomskiego lotniska zasadniczo zmienia sytuację — wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK, dodając, że koszt obsługi pasażerów w Modlinie i Radomiu będzie znacznie niższy niż w przypadku Baranowa, co powinno stworzyć przestrzeń biznesową dla przewoźników czarterowych.

Poprawę widać również w Modlinie. Port w Nowym Dworze Mazowieckim próbował przełamać monopol Ryanaira, wprowadzając Air Moldova, która miała realizować połączenia do Kiszyniowa. Rejsy szybko jednak zniknęły z siatki połączeń z powodu kłopotów finansowych mołdawskiego przewoźnika.

W ubiegłym tygodniu jego miejsce zajął czarterowy przewoźnik ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Air Arabia zapowiedziała, że od grudnia uruchomi bezpośrednie loty do Szardży. Decyzję o wejściu do Modlina linia uzasadnia brakiem dostępnych slotów na Okęciu Chopina.