Czytasz dzięki

Praca po godzinach w razie dużego zamówienia

opublikowano: 10-12-2015, 22:00

Za pracę w godzinach nadliczbowych trzeba wypłacić pracownikowi dodatek, czasem nawet w wysokości 100 proc. wynagrodzenia.

Grudzień to miesiąc podsumowań i rozliczeń w firmach, co dla wielu pracowników oznacza także pracę w godzinach nadliczbowych. Pracodawcy mają prawo ją zlecić przy natłoku zadań, jednak nie wszystkim. — Praca w godzinach nadliczbowych to praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu, a także ponad jej przedłużony dobowy wymiar, jaki wynika z systemu i rozkładu pracy. I raczej odmowa pracownika w grę nie wchodzi — przypominaKatarzyna Miazek z Tax Care. Według Kodeksu pracy, do podstawowych obowiązków pracownika należą sumienne i staranne wykonywanie zadań oraz stosowanie się do poleceń szefa, o ile nie są one sprzeczne z prawem czy umową o pracę (art. 100 par. 1 kodeksu). Jednocześnie art. 151 par. 1 pkt 2 dopuszcza zlecenie nadgodzin m.in. w przypadku szczególnych potrzeb pracodawcy. — Przepisy nie definiują jednak szczególnych potrzeb pracodawcy. Powinno się je utożsamiać z sytuacjami trudnymi do przewidzenia, jak nagłe zwiększenie liczby zamówień czy konieczność obsługi jednego dużego. Jeśli wzrost liczby zamówień jest stopniowy i trwa np. od paru miesięcy, pracodawca powinien zatrudnić kolejnych pracowników, a nie nagminnie zlecać pracę nadliczbową już zatrudnionym — wyjaśnia Katarzyna Miazek. Praca w godzinach nadliczbowych jest dodatkowo płatna. Pracownikowi przysługuje dodatek, w wysokości 100 proc. wynagrodzenia za nadgodziny w nocy, niedziele i święta, które nie są dla pracownika dniami pracy czy w dniu wolnym udzielonym za pracę w niedzielę lub święto, albo 50 proc. wynagrodzenia za nadgodziny w innym dniu niż wymienione. Nadgodzin nie można zlecać pracownicom w ciąży, pracownikom młodocianym, osobom zatrudnionym na stanowiskach, gdzie dochodzi do przekroczeń najwyższych stężeń czy natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia. © Ⓟ

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane