Pracuj na własny rachunek

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2012-10-17 00:00

Wsparcie MSP: Rusza Narodowy Program Przedsiębiorczości – nowa kampania, która ma zachęcić Polaków do zakładania własnych firm

Badania wskazują, że już co trzeci rodak chce pracować na swoim, ale też dla połowy z nas prowadzenie własnego biznesu to obszar, w którym czujemy się niekompetentni. Dla tych, którzy poważnie biorą pod uwagę pracę na własny rachunek, ale mają jeszcze obawy lub brakuje im decyzji albo umiejętności, powstał Narodowy Program Przedsiębiorczości (NPP). Jego celem jest zachęcenie Polaków do zakładania nowych firm.

Brakuje wiedzy i finansowania

— Jest mnóstwo osób, które chciałyby pójść na swoje, ale nie mają potrzebnej wiedzy i nie wiedzą, jak finansować plany. Tymczasem możliwości jest wiele i chcemy je pokazać. Ruszy m.in. ogólnopolska kampania informacyjna i nowa baza wiedzy o zakładaniu i prowadzeniu biznesu. W czasach spowolnienia gospodarczego musimy podjąć działania, które sprzyjają przedsiębiorczości i wzrostowi gospodarczemu, a tu rola MSP jest absolutnie kluczowa i stale rośnie — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która organizuje program. Udział małych i średnich przedsiębiorstw sektora w PKB wynosi 48,4 proc., a liczba zatrudnionych w MSP to dwie trzecie ogółu pracujących. Dodatkowo wzrost gospodarczy w Polsce jest coraz bardziej uzależniony od MSP. Dlatego organizatorzy zachęcają do tworzenia kolejnych małych biznesów.

— Cel programu to przekazanie wiedzy pomocnej w prowadzeniu działalności gospodarczej, jednak nie osiągniemy tego bez stopniowej zmiany wizerunku przedsiębiorcy w Polsce. Musimy pokazywać dobre przykłady z mniejszych miejscowości, ocieplając ten wizerunek — mówi Andrzej Blikle, ekspert programu i prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Dwie grupy wsparcia

Wsparcie ma objąć dwie grupy osób: studentów i absolwentów u progu kariery zawodowej (19-29 lat) oraz osoby już doświadczone (30-49 lat) biorące pod uwagę prowadzenie własnego biznesu.

— Każda z nich dysponuje jakimś kapitałem. Pierwsi mają ogromne chęci i pasję, a drudzy wieloletnią praktykę, którą mogliby wykorzystać na rynku — mówi Monika Dyląg-Sajór, dyrektor departamentu komunikacji zewnętrznej PARP. Z myślą o młodszej grupie powstała platforma internetowa z testem przedsiębiorczości — jego poprawne wypełnienie będzie przepustką do konkursu polegającego na przygotowywaniu biznesplanów. Autorzy dziesięciu najlepszych projektów zaprezentują swoje pomysły przez jury.

Zwycięzca otrzyma 60 tys. zł na realizację przedsięwzięcia, będą też wyróżnienia. Drugim konkursem zostanie objęta starsza grupa. Chodzi o osoby w wieku od 30 do 49 lat, które pracują, ale nie w ramach własnej działalności gospodarczej. Tu także na zwycięzcę czeka 60 tys. zł. Na nagrody w ramach NPP mogą liczyć także burmistrzowie promujący przedsiębiorczość. Działania w ramach NPP będą trwały do czerwca przyszłego roku.

Działania w ramach Narodowego Programu Przedsiębiorczości

Wiedza z zakładania i prowadzenia firmy

Powstanie baza wiedzy dotycząca przedsiębiorczości i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Informacje będzie można zdobyć m.in. na stronie internetowej, przez infolinię i materiały informacyjne.

Konkurs dla młodych przedsiębiorców

Grupa docelowa to osoby w wieku 18-29 lat, w tym studenci i absolwenci. Konkurs będzie polegał na przygotowywaniu biznesplanów. Do półfinału przejdzie sto osób, a do finału — 10. Zaprezentują one swoje biznesplany przed jury. Zwycięzca dostanie 60 tys. zł na realizację projektu, będą też wyróżnienia w postaci nagród rzeczowych. Start konkursu w listopadzie, finał w lutym przyszłego roku.

Konkurs dla II grupy — osób w wieku 30-49 lat

Zmagania są przeznaczone dla osób, które mają pracę, ale nie w ramach własnej działalności gospodarczej i nie są menedżerami wyższego szczebla. Także w tej grupie przewidziany został konkurs biznesplanów. Autorzy 10 najwyżej ocenionych zyskają fachową pomoc w ich dopracowaniu, a najlepszy — finansowanie realizacji (60 tys. złotych). Konkurs wystartuje w lutym, a zwycięzców poznamy w czerwcu.

Konkurs dla władz lokalnych

Skierowany do burmistrzów miast, w których mieszka do 50 tys. mieszkańców. Burmistrzowie wypełniają formularze zgłoszeniowe, które są weryfikowane przez jury. Mieszkańcy mogą wspierać swoje miasta, wypełniając on-line test przedsiębiorczości. Gala zwycięzców odbędzie się w kwietniu 2013 r.

Promocja pracy na swoim

Kampania w ogólnopolskich mediach i na portalach społecznościowych, plenerowe wydarzenia lokalne, współpraca z ekspertami oraz środowiskiem akademickim i biznesowym.