Prawie dwa razy tyle torów szybkiej kolei

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2023-04-21 17:09

Na koniec tego roku w Polsce będzie 375 km linii kolejowych przystosowanych do prędkości wyższej niż 160 km/h. W ciągu dekady liczba wzrośnie do 650 km.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Resort infrastruktury rozpoczął konsultacje Krajowego Programu Kolejowego (KPK) dotyczącego inwestycji, które zostaną zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w latach 2023-32. Dzięki nim w niespełna dekadę znacznie zwiększy się długość torów po których pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Na koniec tego roku ich długość wyniesie 375 km. Kolejnych zacznie przybywać dopiero od 2026 r. i w sumie w latach 2030-32 PKP PLK będą zarządzać 650 km linii dla szybkich pociągów.

Na nowe i zmodernizowane trasy spółka w latach 2023-32 wyda 80 mld zł, w tym unijne fundusze będą stanowiły niespełna 40 mld zł. Jeśli doliczymy finansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, który obecnie jest zamrożony, kwota wzrośnie do 91 mld zł.

Planowane wydatki na kolej trudno porównać z drogowymi, bo rządowy program inwestycji w drogi krajowe dotyczy lat 2021-33. Przewidziane w tym okresie nakłady na sieć Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad sięgną prawie 300 mld zł. Kolejarze z pewnością nie przebiją drogowców, bo nawet jeśli do nowego KPK doliczymy wydatki z lat 2021 i 2022 r. wartość inwestycji będzie nie większa niż 130 mld zł. W sumie wszystkie projekty PKP PLK z dwóch unijnych perspektyw, czyli lat 2014-32 opiewają na 166,1 mld zł.