Prawie połowa Słowaków obawia się wprowadzenia euro

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 18-11-2005, 10:06

Słowacja planuje wprowadzić euro 1 stycznia 2009 roku, ale co drugi Słowak obawia się europejskiej waluty. Podwyżki cen, utrata tożsamości narodowej czy kontroli nad polityką gospodarczą to główne powody dla których - według badań Eurobarometru - 48 proc. Słowaków obawia się wprowadzenia euro w ich kraju.

Słowacja planuje wprowadzić euro 1 stycznia 2009 roku, ale co drugi Słowak obawia się europejskiej waluty. Podwyżki cen, utrata tożsamości narodowej czy kontroli nad polityką gospodarczą to główne powody dla których - według badań Eurobarometru - 48 proc. Słowaków obawia się wprowadzenia euro w ich kraju.

Pozytywnych zmian związanych z zastąpieniem korony przez euro oczekuje 39 proc. słowackich respondentów, a 13 proc. nie ma zdania na ten temat.

Nawet słowaccy ekonomiści różnią się w opiniach, czy euro przyniesie podwyżki. Według jednych, obawy Słowaków mają podstawy. "Ceny na Słowacji są o połowę niższe niż w Unii Europejskiej. W ramach konwergencji, czyli zbliżania się do najbardziej rozwiniętych gospodarek, nasze ceny będą zbliżać się do tamtejszych, czyli rosnąć" - uważa ekonomista Martin Chren.

"Nie będzie żadnych podwyżek. Już pół roku przed wprowadzeniem europejskiej waluty ceny będą podawane w koronach i w euro, według stałego kursu wymiany. Gdy już euro wprowadzimy, jeszcze przez cały rok ceny będziemy podawać także w koronach, aby każdy mógł sprawdzić, czy coś raptownie nie zdrożało" - uspokaja przedstawiciel handlowców Pavol Konsztiak.

Według planów rządu w Bratysławie, Słowacja wprowadzi euro 1 stycznia 2009 roku. Słowacka waluta będzie obowiązywać jeszcze 15 dni po wprowadzeniu euro; w tym okresie będzie jeszcze można płacić koronami, ale resztę wydadzą już w euro. Od drugiej połowy stycznia 2009 roku jedynym środkiem płatniczym będzie euro.

Bezpłatną wymianę korony słowackiej na euro bank centralny będzie prowadził jeszcze przez pięć lat.

Na Słowacji możliwość płacenia w euro istnieje już i dziś, głównie w dużych sklepach większych miast, ale kurs w nich jest gorszy od oferowanego przez banki i kantory.

Dariusz Wieczorek

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane