Premiować z sensem

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 25-08-2014, 00:00

Co druga firma w Europie wątpi w efektywność swoich systemów premiowych.

Firmy wdrażają systemy premiowe, by poprawić wyniki finansowe i efektywność pracowników — wynika z „European Bonus & Sales Compensation Survey 2014”, europejskiego badania Aon Hewitt na temat praktyk premiowych. Ale, jak twierdzą specjaliści z Aon Hewitt, kluczem do sukcesu w budowie skutecznego systemu premiowego jest właściwy dobór kryteriów. Dlatego aż 42 proc. badanych przedsiębiorstw zamierza te kryteria zmienić, by cele ich premiowe stały się realne. Zdaniem Krystiana Oppenheima, eksperta ds. wynagrodzeń w Aon Hewitt, to jednak nie wystarczy, by premie skutecznie motywowały pracowników.

— Nasze badanie pokazało, że firmy, które osiągają wysokie wyniki biznesowe, wdrożyły jasno określone, przejrzyste zasady naliczania premii, ściśle połączone z oceną pracowników. Jednocześnie w firmach osiągających sukcesy rynkowe zauważamy intensywne działania komunikacyjne na temat celów premiowych i sposobów ich osiągania. Działania te, co istotne, prowadzi najwyższa kadra menedżerska — dodaje Krystian Oppenheim.

Badanie Aon Hewitt pokazało, że w firmach, które w ostatnich latach nie realizowały założonych wyników biznesowych, jedną z najważniejszych barier efektywności systemu premiowego był brak odpowiedniej komunikacji na jego temat. Ten problem zasygnalizowałoaż 51 proc. uczestników badania. Większość pytanych o najefektywniejsze metody komunikacji zasad premiowania wskazywała indywidualne spotkania pracownika z przełożonym i pisemne komunikaty wysyłane przez prezesa lub innych przedstawicieli najwyższej kadry menedżerskiej.

— Widać wyraźnie, że warunkiem niezbędnym do efektywnego wdrożenia są, oprócz odpowiednio skonstruowanego systemu, zaangażowanie i umiejętności liderów — mówi Krystian Oppenheim.

Dodaje też, że system premiowy powinien być elementem zaplanowanego i regularnego zarządzania wynikami, polegającego na odpowiednim komunikowaniu i monitorowaniuwyników firmy i pracowników. W informowaniu o zasadach premiowania coraz większą rolę odgrywają nowe formy komunikacji. W porównaniu do analogicznego badania przeprowadzonego przez Aon Hewitt w 2011 r., trzy razy częściej wskazywano intranet jako efektywne narzędzie komunikacji. Na liście metod ocenianych jako skuteczne pojawiły się także tzw. Total Rewards Statements (indywidualne raporty dla pracowników pokazujące im wartość całego pakietu wynagrodzeń i świadczeń). Co ciekawe, zmiany w systemach motywacyjnych planuje przeprowadzić w tym roku aż 71 proc. badanych firm w Europie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane