Prezentujemy ranking 25 najdynamiczniejszych i 25 najsłabszych branż przemysłowych unijnej gospodarki w rozbiciu na czterocyfrowe kody NACE (PKD), cechujące się wysokim poziomem szczegółowości. Wynika z niego, że w europejskim przemyśle utrzymuje się dywergencja – branże, które korzystają na pandemii, takie jak AGD w dalszym ciągu dynamicznie się rozwijają, a te związane z transportem czy odzieżą pozostają w stagnacji.
Generalny obraz wyłaniający się z tego zestawienia jest następujący: bardzo wysoki jest popyt na wszystkie towary związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego: materiały budowlane, sprzęt AGD, wszelkie inne wyposażenie, oraz towary pośrednie służące do ich produkcji, takie jak wyroby metalowe; a niski jest popyt na towary, które zaspokajają potrzeby społeczne ludności, czyli głównie odzież.

W lutym spadek produkcji w całym przemyśle UE pogłębił się w ujęciu rocznym z -0,2 do -1,2 proc., m.in. wskutek zakłóceń w łańcuchach dostaw i niekorzystnej pogody. Na przykład w Niemczech średnia temperatura wyniosła 1,8 stopnie, względem 5,3 stopni w ubiegłym roku. Niższą aktywność firm przemysłowych widać wyraźnie na przykładzie rankingu branż – spadki w branżach tracących są zdecydowanie większe niż wzrosty w branżach rosnących.
Najdynamiczniej rosnącymi branżami przemysłowymi były w lutym te, które już od czasu wybuchu pandemii wyróżniają się pozytywnie. Są to zwłaszcza sektory produkujące konsumpcyjne dobra trwałe, takie jak meble, sprzęt RTV/AGD, ale również branża metalowa, która rozwija się m.in. dzięki wysokiemu popytowi na te dobra. Ostatnio sygnalizował to producent odlewów aluminiowych Saga Poland, który w związku z tym planuje poszerzyć ofertę dla producentów AGD. Poza tym widać, że utrzymuje się popyt na materiały budowlane, co również można wiązać z trwającą pandemią, która zwiększyła aktywność budowlaną, przynajmniej w zakresie o remontów.
Najmocniej zaś spadają branże dotknięte przez pandemię, a więc z jednej strony transport –
m.in. naprawa i konserwacja samolotów, statków oraz łodzi, a także produkcja toreb bagażowych. Z drugiej zaś sektor HoReCa (hotele, restauracje, kawiarnie), o czym świadczą spadki w produkcji napojów bezalkoholowych oraz pieczywa i ciastek. Poza wpływem pandemii widać również wyraźnie wpływ długookresowych trendów, które wskutek niej przyśpieszyły, takie jak cyfryzacja, na co wskazują głębokie spadki na rynku prasy drukowanej oraz rynku książki i materiałów reklamowych.
Co dalej? Bieżące wskaźniki koniunktury w krajach UE wskazują, że spadek produkcji nie powinien się utrzymać długo. Dane w marcu powinny być już wyraźnie lepsze. Firmy w ankietach raportują bardzo wysoki wzrost zamówień i produkcji, więc to musi być też w końcu widoczne w twardych danych. Choć oczywiście dynamiki roczne będą wkrótce mylące, bo baza odniesienia będzie bardzo niska, ciekawsze będzie więc analizowanie wzrostów miesiąc do miesiąca.