Prezes PZU: przeanalizujemy możliwość przejęcia mBanku

  • PAP
opublikowano: 14-11-2019, 11:48
aktualizacja: 14-11-2019, 14:04

Będziemy analizowali zapowiadaną sprzedaż mBanku w kontekście potencjalnych synergii z naszą częścią bankową, zapowiedział w czwartek na konferencji prezes PZU Paweł Surówka. Dodał, że PZU nigdy nie rozważało i nie rozważa sprzedaży jakiegokolwiek ze swoich banków.

Niemiecki Commerzbank informował niedawno, że projekt nowej strategii banku przewiduje sprzedaż większościowego pakietu akcji mBanku.

"Ogłoszenie sprzedaży tak istotnego banku, jakim jest mBank, jest zbyt ważną sprawą, aby nie była przez nas analizowana. Będziemy ją analizowali, tylko w kontekście potencjalnych synergii z naszą grupą bankową" – podkreślił szef PZU podczas czwartkowej konferencji.

Na pytanie o możliwość zakupu mBanku przez PZU Surówka odpowiedział, że "trudno komentować prezesowi spółki giełdowej tę sprawę". "Chciałbym jednak odpowiedzieć na pojawiające się w mediach różne scenariusze po tym, gdy Commerzbank ogłosił proces sprzedaży udziałów w mBanku, dotyczące tego, kto mógłby być zainteresowany zakupem i w jakiej formie" - zaznaczył. "Chciałbym stworzyć absolutną klarowność, że PZU nigdy nie rozważało i nie rozważa sprzedaży jakiegokolwiek ze swoich banków" -zapewnił szef spółki.

Grupa PZU posiada udziały w Banku Pekao i Alior Banku.

"Traktujemy Alior Bank jako inwestycję strategiczną, patrzymy na jego potencjał generowania zysków z działalności podstawowej i ze współpracy z PZU" - powiedział Surówka. "Cena akacji nie oddaje fundamentów tej spółki" - dodał.

Odniósł się również do pytania, czy PZU jest zainteresowany zakupem spółki AXA. "Nasza strategia uwzględnia potencjalną ekspansję za granicą i rozwój w różnych obszarach" - odpowiedział. Dodał, że PZU przygląda się wszystkim tego typu okazjom na rynku. "Będziemy też pewnie patrzyli na tę transakcję" - powiedział.

Zastrzegł jednak, że jest za wcześnie, by mówić, "czy będziemy chcieli zrealizować jedną, czy drugą transakcję, czy w ogóle".

Agencja Reuters podała w połowie października br., że AXA rozważa sprzedaż swojej działalności w Europie Środkowej. Sprzedaż aktywów w Polsce, w Czechach i na Słowacji ma być częścią restrukturyzacji mającej na celu wyjście z rynków, gdzie AXA ma niskie udziały rynkowe. Reuters poinformował, że teasery z ofertą sprzedaży otrzymał m.in. PZU.

Szef resortu finansów oraz inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński mówił trzy tygodnie temu dziennikarzom, że instytucje finansowe, w tym polskie banki, ale także rząd, powinny być zainteresowane przejmowaniem aktywów typu mBank.

Prezes PKO Banku Polskiego Zbigniew Jagiełło pytany, czy PKO BP będzie zainteresowane przejęciem mBanku, jeżeli formalnie mBank zostanie zaprezentowany jako aktywo na sprzedaż, powiedział, że obowiązkiem PKO BP jest analiza tych aktywów. "Naturalnie będziemy się temu przyglądali" - mówił. Zastrzegł jednak, że "przyglądanie nie oznacza od razu chęci konsumpcji".

Na początku listopada prezes Pekao SA Michał Krupiński wskazywał, że Pekao analizuje możliwość przejęcia mBanku, ale na razie jest za wcześnie na rozmowy o konkretnych działaniach. "Proces wyjścia Commerzbanku jest na wczesnym etapie. Zleciliśmy analizy dotyczące tej sytuacji i na ich podstawie będziemy podejmować decyzje" - powiedział.

Grupa PZU to największa instytucja finansowa w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość jej skonsolidowanych aktywów wynosi prawie 340 mld zł; ma 22 mln klientów w pięciu krajach.

Commerzbank ma ok. 70 proc. udziału w akcjonariacie mBanku. Utworzony w 1986 r., mBank (pierwotnie BRE – Bank Rozwoju Eksportu) jest czwartym bankiem uniwersalnym w Polsce pod względem aktywów oraz piątym według kredytów netto i depozytów na koniec czerwca 2019 r. Udział mBanku w aktywach sektora wynosi 7,8 proc., a w kredytach i depozytach około 7 proc. Bank obsługuje 4,6 mln klientów detalicznych i 25,0 tys. klientów korporacyjnych w Polsce oraz niemal 938 tys. klientów w Czechach i na Słowacji. Aktywa banku pod koniec czerwca 2019 roku wynosiły 152,4 mld zł.

Paweł Surówka
fot. Marek Wiśniewski
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane