PRIMA, ELITE I ASTRA ZDOMINOWAŁY RYNEK
W Poznańskiem wypala się ponad 36 proc. sprzedawanej w kraju kawy
Trzy najpoważniejsze palarnie kawy w Wielkopolsce: Prima, Elite i Astra wyprodukowały w 1999 r. łącznie około 40 tys. ton kawy. Daje im to około 36-proc. udział w sprzedaży tej używki w Polsce.
Według ostatnich badań, przeprowadzonych przez AC Nielsen, przedsiębiorstwo Prima zajmuje drugie miejsce w Polsce (po Tchibo) pod względem ilościowych udziałów w sprzedaży kawy mielonej. W 1999 r. firma sprzedała 15 tys. ton takiej kawy. Daje to Primie 15,2-proc. udział w rynku. Zdecydowanie najwięcej kawy Prima sprzeda- je w Wielkopolsce (region Poznań/Chodzież) i zajmuje tu pierwsze miejscu (wg AC Nielsen). Roczne obroty Primy sięgają 200 mln zł.
Niebieska nr 1
— Wśród najbardziej znanych na polskim rynku rodzajów kaw, produkowanych przez różne palarnie (np. Tchibo, MK Premium, Pedros, Jacobs, Sahara, Astra), sprzedaż kawy Niebieskiej osiągnęła w ubiegłym roku 13,2 proc. Pozostałe rodzaje są uzupełnieniem tej produkcji — tłumaczy Tomasz Szymczak, dyrektor Primy.
Rocznie Prima inwestuje 2-3 mln USD (9-13 mln zł) w promocję swoich produktów i tyleż samo w majątek trwały. W ubiegłym roku firma zakupiła za 1 mln USD (około 4,5 mln zł) nowoczesne maszyny do pakowania kawy w torebki stabilosil. Około 60 proc. kawy Prima sprzedawane jest właśnie w tych opakowaniach.
— W przyszłym roku chcemy kupić nowy piec do prażenia kawy. Zamierzamy też zainwestować w system komputerowy — mówi Tomasz Szymczak.
Apetyt na więcej
W 1999 r. Palarnia Kawy Elite Polska wyprodukowała 22 tys. ton kawy. W tym roku firma planuje wypuścić około 25 tys. ton. Moce produkcyjne zakładu to 30 tys. ton kawy rocznie, czyli niemal połowa całkowitego rocznego spożycia tej używki w Polsce.
Obecnie Elite ma 14,5-proc. udział w krajowym rynku kawy i znajduje się na trzecim miejscu pod względem sprzedaży (po Tchibo i Primie).
— Chcemy mieć 18 proc. udziału w rynku. To powinno dać nam pierwszą pozycję w kraju — twierdzi Marek Tarnowski, prezes zarządu Elite Polska.
Nowoczesna technologia
— Elite posiada wyspecjalizowane biuro zakupów kawy zielonej w Szwajcarii. Każda dostawa jest rygorystycznie kontrolowana przed dopuszczeniem do produkcji. Dostawy, które nie spełniają wymagań, są odrzucane — opowiada Jacek Guner, dyrektor palarni Elite.
Kawa pakowana jest bez dostępu powietrza w atmosferze naturalnych gazów kawowych. Materiały opakowaniowe dostarczają firmy z Niemiec, Belgii i Szwajcarii.
...i nowe inwestycje
W kwietniu 2000 r. Palarnia Kawy Elite Polska w Swadzimiu uruchomiła maszynę do pakowania kawy ziarnistej przeznaczonej na eksport. Na początku tego roku ruszyła też nowa linia pakująca kawę rozpuszczalną w słoiki.
W grudniu 1999 r. Elite oddała do użytku nowy magazyn wyrobów gotowych i opakowań o powierzchni 3,4 tys. mkw., w którym można składować 4 tys. palet. Jego budowa pochłonęła około 12 mln zł.
— W magazynie zastosowano rolkowe regały przepływowe, dzięki którym te partie kawy, które pierwsze tutaj trafiły, także pierwsze go opuszczą — wyjaśnia Jacek Guner.
Do zarządzania magazynem zastosowano system komputerowy firmy Quantum. Ze względu na technologię składowania oraz komputerowy system zarządzania, jest to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.
W czerwcu Elite planuje uruchomienia kolejnej maszyny do pakowania ziarna kawowego. W tym roku rozpocznie się także budowa biurowca. Na tegoroczne inwestycje firma chce wydać 8 mln zł.
Zdaniem Marka Tarnowskiego, wszystkie zrealizowane inwestycje są udane i w pełni wykorzystane.
Po pierwsze jakość
Udziały Poznańskiej Palarni Kawy Astra w rynku kawy nie przekraczają 7 proc. Apolonia Wojciechowska, dyrektor Astry, twierdzi, że firma nie jest zainteresowana zdobywaniem udziałów w rynku kosztem obniżania jakości oferowanych produktów.
— Nie chcemy być firmą masową, ale najlepszą, nastawioną na jakość i innowacyjność, oferującą klientom to, czego nie znajdą gdzie indziej. Nasze hasło „Wysoka jakość plus zdrowszy tryb życia” przekłada się na konkrety, że wspomnę tylko dwa produkty: kawę niskodrażniącą Astra i herbatę Rooibos — mówi Apolonia Wojciechowska.
Także inwestycje palarni, które pochłonęły blisko 20 mln zł, są związane przede wszystkim z modernizacją zakładu, służą systematycznemu podnoszeniu jakości i nowatorstwu wytwarzanych tutaj produktów. Do najważniejszych należy zakup nowoczesnych urządzeń do pakowania, piece najnowszej generacji oraz Probar Controx — system mielenia, stabilizowania i paczkowania kawy bez dostępu tlenu, pozwalający długo zachować aromat świeżo mielonych ziaren.
Przebojem na rynek
Chociaż badania dowodzą, że marka Astra należy do najbardziej znanych w Wielkopolsce, firma szybko przekształca się z firmy lokalnej w ogólnopolską. Od ponad pół roku działa przedstawicielstwo PPK Astra we Wrocławiu, natomiast w zdobywaniu Polski środkowej i wschodniej pomóc ma otwarty kilka miesięcy temu oddział firmy w Warszawie.