Producenci ubranek zaniżają rozmiary – prasa

opublikowano: 2004-09-28 08:22

Różnice w opodatkowaniu ubranek dla małych i dużych dzieci spowodowały, że producenci masowo zaniżają rozmiary dziecięcych kurtek i spodni - pisze "Głos Szczeciński". To efekt dziwnych zapisów ustawy o podatku VAT, która przyjęta została przez posłów jeszcze przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej.

Zapisy ustawy mówią, że 7-procentowym podatkiem VAT objęta jest odzież dla dzieci do rozmiaru 98 centymetrów. Większe ubranka obłożone są już 22-procentowym podatkiem.

Producenci dziecięcych ciuszków szybko znaleźli sposób jak uniknąć wysokiego opodatkowania: zaniżają rozmiary jak się da, byle tylko nie wpaść na 22-procentowy VAT. Dlatego ubranka na dziecko w rozmiarze 120 centymetrów mają metki 98 centymetrów.

"Tu nie chodzi o nasz zarobek tylko o to, by ceny ubranek nie poszły w górę - tłumaczy jeden z producentów odzieży z małego miasta pod Łodzią. - Gdyby nie zaniżano rozmiarów podwyżka cen ubranek byłaby znacząca".