Projekt fiskusa niepokoi branżę

Jarosław Królak
opublikowano: 01-12-2006, 00:00

Niższy, 7-procentowy VAT powinien objąć znacznie większą liczbę mieszkań, niż proponuje resort finansów — uważa PKPP Lewiatan.

Założenia do definicji budownictwa społecznego, opracowane przez Ministerstwo Finansów (MF), budzą duży niepokój organizacji branżowych oraz... ministra budownictwa.

— Objęcie 7-procentową stawką VAT tylko mieszkań do 120 mkw., jak proponuje MF, jest złym rozwiązaniem. Naszym zdaniem, niższa stawka podatku powinna dotyczyć mieszkań do 350 mkw. — mówi Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców — Producentów Materiałów dla Budownictwa (członek PKPP Lewiatan).

Obecnie na wszystkie mieszkania obowiązuje 7-procentowy VAT. 1 stycznia 2008 r. wejdzie stawka 22-procentowa (skończy się okres przejściowy). Sposobem ominięcia najwyższej stawki jest wprowadzenie tzw. definicji budownictwa społecznego wskazującej, jakich budynków i mieszkań dotyczy niższy VAT (forma pomocy państwa dla uboższych). Nad definicją pracuje resort finansów. Z założeń do projektu wynika, że fiskus chce ulżyć tylko mieszkaniom o powierzchni do 120 mkw., domom jednorodzinnym o powierzchni do 200 mkw., klasztorom, plebaniom, domom opieki społecznej, akademikom, domom dziecka.

— To zbyt wąskie potraktowanie budownictwa społecznego. Resort finansów powinien definicję znacznie rozszerzyć. Ponadto należy budownictwem społecznym objąć tereny, materiały, usługi oraz infrastrukturę budowlaną. Bez tego 40-procentowa szara strefa w branży nie zmaleje, a nawet może wzrosnąć — obawia się Zbigniew Janowski, prezes Związku Zawodowego Budowlani.

Wtóruje mu Andrzej Aumiller, szef resortu budownictwa.

— Do propozycji MF mamy sporo zastrzeżeń. Na forum Rady Ministrów będę przekonywał do poszerzenia zakresu definicji budownictwa społecznego — mówi minister Aumiller.

W przyszłym tygodniu resorty finansów oraz budownictwa mają uzgodnić swoje stanowiska w tej sprawie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane