Projekt za 500 mln zł czeka na Chińczyków

Centrum logistyczne i lotnisko cargo w Białej Podlaskiej — to propozycja pomorskiej strefy. Pomysłów jest więcej.

Dużo się mówi o chińskich inwestycjach w Polsce, zwłaszcza po czerwcowej wizycie prezydenta Chin Xi Jinpinga. Dotychczas konkretów było mało. Chiński kapitał ma sfinansować m.in. budowę lotniska centralnego, chociaż polski rząd nawet nie podjął decyzji, czy takie lotnisko wybuduje. Pojawiają się bardziej realne pomysły.

Projekt za 500 mln zł czeka na Chińczyków

opublikowano: 09-10-2016, 22:00

Centrum logistyczne i lotnisko cargo w Białej Podlaskiej — to propozycja pomorskiej strefy. Pomysłów jest więcej.

Dużo się mówi o chińskich inwestycjach w Polsce, zwłaszcza po czerwcowej wizycie prezydenta Chin Xi Jinpinga. Dotychczas konkretów było mało. Chiński kapitał ma sfinansować m.in. budowę lotniska centralnego, chociaż polski rząd nawet nie podjął decyzji, czy takie lotnisko wybuduje. Pojawiają się bardziej realne pomysły.

— Przygotowaliśmy analizę dotyczącą utworzenia w Białej Podlaskiej centrum logistycznego obsługującego Nowy Jedwabny Szlak, które przede wszystkim wysyłałoby polską żywność. Naszą koncepcję będziemy rozbudowywać o konieczne inwestycje w porty w Trójmieście. Musimy się bardzo postarać, bo mocną opcją jest dla Chińczyków Ryga — mówi Aleksandra Jankowska, prezes PSSE.

AIB albo Juncker

Na dociągnięcie na 22-kilometrowym odcinku z Małaszewicz do Białej Podlaskiej szerokiego toru z mijanką potrzeba 8 mln zł. Intermodalne centrum logistyczne — utwardzone place, hale magazynowe, chłodnie, wysięgniki, ciągniki itp. — będzie kosztować blisko 200 mln zł.

— Koszty uruchomienia lotniska cargo w Białej Podlaskiej szacujemy na 300 mln zł. Potrzebne są inwestycje m.in. w drogę startową, drogę kołowania,ogrodzenie, oświetlenie, odwodnienie, budynek straży pożarnej — mówi Aleksandra Jankowska. Strefa przedstawiła projekt w Ministerstwie Rozwoju.

— Wpisuje się on w plany Azjatyckiego Banku Infra struktury i Funduszu Jedwabnego Szlaku, choć taką inwestycję można finansować także z innych źródeł, np. z planu Junckera. Teraz najważniejszą kwestią jest włączenie 115 ha w Białej Podlaskiej do strefy. Mamy inwestorów, którzy na to czekają — twierdzi prezes pomorskiej strefy, która złożyła w tej sprawie wniosek na początku roku.

Byli pierwsi

Nie tylko pomorska strefa planuje budowę centrum logistycznego na Nowym Jedwabnym Szlaku. Łódzka jest bardziej zaawansowana. W 2015 r. zostały do niej włączone 33 ha w Łodzi należące do Agencji Mienia Wojskowego. Polsko-chińska spółka Eurasia Rail Terminals, założona przez Hatrans, operatora pociągów do Chengdu, ma 350 mln zł na budowę terminalu. Po kilkunastu miesiącach odwlekania transakcji 7 grudnia odbędzie się przetarg z ceną wywoławczą przekraczającą 41 mln zł, czyli niemal dwukrotnie wyższą niż rok temu.

— Inwestycja w Łodzi jest dobrze przygotowana i stanowi bardzo dobrą inspirację dla innych, np. Białegostoku, Białej Podlaskiej czy Opola, które widziałyby taką inwestycję u siebie. Jestem pewien, że nasz pomysł się obroni — przemawiają za nim: dobra infrastruktura, minimalne nakłady, potencjał lokalnych firm i nasze doświadczenie — mówi Jarosław Żak, członek zarządu Hatransu.

Sens i logika

Według prezes PSSE, powinien zostać wybrany bardziej racjonalny projekt, który lepiej przysłuży się rozwojowi kraju. — Warto rozwijać Polskę Wschodnią, a Łódź jest prężnym ośrodkiem, który doskonale sobie radzi. Mamy do czynienia z synergią projektów. Towary przeładowywane w Białej Podlaskiej mają trafiać do polskich portów, a z Łodzi jadą do Hamburga — mówi Aleksandra Jankowska. Eksperci pytają o sens inwestycji w lotnisko cargo. Lotnisko w Łodzi uruchomiło terminal cargo około siedmiu lat temu. Do dziś nie odbywają się tu regularne loty towarowe.

— Żeby rozwijać cargo lotnicze, trzeba wziąć pod uwagę potencjał lokalnych firm: czy mają dostawców, którzy korzystają z transportu lotniczego, i czy generują ładunki dla tego transportu. Zresztą, żeby obsługiwać ładunki lotnicze w pełnym zakresie, nie trzeba budować lotniska — komentuje ekspert z branży przewozowej.

123 mln EUR Za tyle fundusz China Everbright International kupił w tym roku Novago, mławską firmę zarządzającą odpadami. To największa chińska inwestycja zagraniczna w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane